Nyhet 2024-09-25

Regionfullmäktige sammanträdde

På torsdagen sammanträdde regionfullmäktige på Munken i Mönsterås.

Det blev en dag fylld av debatter. Hela eftermiddagen vigdes åt de 19 interpellationerna och den fråga som hade lämnats in till majoritetsföreträdare inför sammanträdet.

Innan regionfullmäktige startade hölls ett extra regionstyrelsesammanträde. Där beslutades att begära dispens från arbetstidsreglerna för läkare som ingår i jourtjänstgöring vid Kvinnokliniken på Västerviks sjukhus. Begäran gäller med start snarast fram till och med 1 september 2025. Begäran överlämnas nu till centrala parters arbetstidsnämnd.

Under förmiddagen sade regionfullmäktige ja till Regional cykelinfrastrukturplan Kalmar län 2023-2033. I arbetet med den nya planen har fokus legat på att binda samman tätorter samt att binda tätorter till kollektivtrafikens bytespunkter.

Även den nya biblioteksplanen för 2025-2028 fick grönt ljus.

I planen sätts ljuset på fyra nya punkter:

• Språk- och läsfrämjande.
  • Digital delaktighet.
  • Tillgänglighet.
  • Samverkan.

Under punkten språk- och läsfrämjande belyses bland annat målet att öka intresset för läsning, bildning och kultur bland invånarna i länet. Ett sätt att göra det är genom att stödja folkbiblioteken i att främja språkutveckling och inspirera till läsning.

Medborgarförslag

I ett medborgarförslag föreslogs att pensionärer bosatta i Kalmar län ska få möjlighet till ett tandläkarbesök vartannat år till en reducerad kostnad. I svaret konstateras att något sådant inte är möjligt i enlighet med vare sig tandvårdslagen eller Folktandvårdens prioriteringsordning. Medborgarförslaget avslogs av regionfullmäktige.

Fyra motioner avhandlades:

• I en motion ville Moderaterna starta ett arbete för att undersöka möjligheterna att få till en tåghållplats vid Kalmar Öland Airport. I svaret pekas bland annat på stora kostnader för ett sådant bygge, att enbart Krösatåg skulle kunna stanna där, plus att reseunderlaget ses som relativt litet.
  • När det finns ambulanser som skulle vara aktuella att avyttra vill M skicka dessa till Ukraina. I juni beslutade Regionstyrelsens presidium att skänka två ambulanser till Ukraina. MSB hanterar processen med godkännande av donationen och ombesörjer leverans.

• Sverigedemokratera vill, i en motion, utarbeta ett system där den som bott i Sverige två år ska betala en egenavgift för språktolk för icke akut vård. Motionen avslogs. Motiveringen är bland annat att enligt förvaltningslagen ska myndigheter använda tolk och översätta handlingar, om det behövs för att den enskilde ska kunna tillvarata sin rätt, förstå ett ärendes innehåll och göra sig förstådd.

• M vill utreda möjligheterna för att etablera en sammanhållen frakturkedja med frakturkoordinatorer för patienter med benskörhetsfrakturer. Motionen avslogs.

Uppdaterad 26 september 2024 Lämna synpunkter på innehållet