Region Kalmar läns regiondirektör Ingeborg Eriksson och Linnéuniversitetets rektor Peter Aronsson.
Pressmeddelande 2024-09-27

Professur utlyses i gemensam storsatsning

Linnéuniversitetet och Region Kalmar län har sedan tidigare beslutat att genomföra en storsatsning på e-hälsa som sträcker sig fram till år 2032. Första steget i samarbetet blir att utlysa en professur i hälsoinformatik.

Det gemensamma avtalet ska mynna ut i flera positiva effekter. Bland annat ska det byggas upp en etablerad miljö av forskning, utbildning och kompetens inom klinisk informatik. Runt den miljön är planen att det ska växa fram ett rikt kluster av företag och organisationer som tillsammans kan skapa en fortsatt angelägen utveckling av e-hälsa inom hälso- och sjukvården, såväl som inom akademin och näringsliv.

– Genom att göra det här tillsammans med Linnéuniversitet förstärker vi i Region Kalmar län vår satsning inom e-hälsa. För oss är det viktig för att kunna fortsätta erbjuda bästa möjliga vård till våra invånare även i framtiden, säger Ingeborg Eriksson, regiondirektör på Region Kalmar län.

Det första konkreta i samarbetet blir att utlysa en professur i hälsoinformatik, vid fakulteten för hälso- och livsvetenskap vid Linnéuniversitet. Fakulteten bedriver utbildning, forskning och samverkan inom hälsa, vård och naturvetenskap. Personen kommer att få en nyckelroll framåt.

– Som utveckling av samarbetet med regionen för samhällets bästa, kan vi med denna rekrytering ta ett avgörande steg mot att bli ett nationellt centrum för utveckling av e-hälsa med medborgarnytta och god vård för alla vilket också kräver teknik- och affärsutveckling, säger rektor Peter Aronsson, Linnéuniversitetet.

Ingeborg Eriksson, regiondirektör Region Kalmar län: 010-358 41 96

Peter Aronsson, rektor Linnéuniversitet: 0470-76 74 98