Från vänster: Josefin Nilsson, undersköterska, Niels Hornstra överläkare, Anette Berg, sjuksköterska  (avd 17), Therese Heiding sjuksköterska på lung- och allergisektionen vid medicinkliniken.

Från vänster: Josefin Nilsson, undersköterska, Niels Hornstra överläkare, Anette Berg, sjuksköterska (avd 17) och Therese Heiding sjuksköterska på lung- och allergisektionen vid medicinkliniken.

Nyhet 2024-10-10

Ny teknik ska ge lungpatienter snabbare hjälp

Lungpatienter ska nu snabbare få diagnos och tillgång till rätt behandling. Under hösten genomfördes nämligen den första EBUS-undersökningen inom regionen på Länssjukhuset i Kalmar.

EBUS, som står för endobronchial ultrasound, är en avancerad bronkoskopiteknik där ultraljud är integrerat. Metoden kompletterar traditionell bronkoskopi genom att göra det möjligt att nå lungförändringar och lymfkörtlar som ligger utanför själva luftvägarna – områden som inte är åtkomliga med vanlig bronkoskopi. Något som öppnar nya dörrar för Region Kalmar län.

– EBUS ger oss möjlighet att ställa snabbare diagnoser för patienterna och samtidigt slipper de åka till Linköping för undersökning, säger Niels Hornstra, sektionsöverläkare vid lung- och allergisektionen.

Det har varit en lång process att införa tekniken vid lung- och allergimottagningen på länssjukhuset.

– Men nu är vi äntligen i mål. Tack vare att utrustningen nu är i drift och att lungsektionen har effektiviserat sina ledtider, kan patienterna få en snabbare diagnos och därmed snabbare tillgång till rätt behandling. Målet är förstås att det ska leda till förbättrad vård för våra lungpatienter, säger Karin Falk Kaldner, avdelningschef vid lung- och allergimottagningen.

Karin Falk Kaldner: 010-358 46 70, karin.falk@regionkalmar.se

Uppdaterad 10 oktober 2024 Lämna synpunkter på innehållet