Nyhet 2024-08-27

Nu kommer Blodomloppet till Kalmar

Snart är det dags att snöra på sig joggingskorna. Torsdagen den 5 september arrangeras Blodomloppet i Kalmar.

Bild på löpare som springer Blodomloppet.

Bild från ett tidigare Blodomlopp.

Foto: Blodomloppet

Populära Blodomloppet stannar nästa torsdag till i Kalmar. Där kan du välja att gå eller springa 5 eller 10 kilometer. Du kan också välja att anmäla ett lag för dina arbetskamrater eller kompisgäng. För de minsta finns också Lilla Blodomloppet som är 1 kilometer lång. Totalt arrangeras Blodomloppet på 24 orter och i år är det premiär för Kalmar. Ifjol deltog totalt 87 000 löpare runt om i Sverige. Det är blodcentralerna i Region Kalmar län som står bakom arrangemanget tillsammans med friidrottsföreningen Högby IF.

Start och mål blir på Bergaviks idrottsplats. Banan är lättsprungen och går mestadels på cykelvägar.

Blodcentralen i Kalmar finns på plats under loppet för att registrera nya givare. Varje år registreras nämligen tusentals blodgivare i samband med loppen.

– Det är en rolig grej som du kan göra med dina jobbkompisar. De flesta anmäler sig som ett lag, har lite picknick tillsammans, springer en vända och sedan blir man förhoppningsvis blodgivare om man inte redan är det, säger Kim Hägerström, blodcentralssamordnare i Region Kalmar län.

Anmälan görs på blodomloppet.se

Uppdaterad 27 augusti 2024 Lämna synpunkter på innehållet