En lång rad av tända gravljus i Kalmar stadspark.
Nyhet 2024-09-09

Det suicidförebyggande arbetet uppmärksammas i länet

Den 10 september infaller den årliga internationella suicidpreventiva dagen som lanserats av Världshälsoorganisationen WHO för att sätta arbetet med att förhindra självmord på agendan.

Förra året tog 35 invånare i Kalmar län sitt eget liv. Det är det lägsta antalet på sex år men ändå alldeles för många. I Kalmar län pågår bred samverkan kring självmordsförebyggande arbete.

–Detta måste outtröttligt fortsätta till dess att ingen länsinvånare hamnar i en så utsatt situation att självmord ses som enda utvägen, säger Cecilia Gamme, folkhälsoutvecklare Region Kalmar län.

Olika insatser anordnas runt om i länet under kommande vecka. Till exempel minnesstunder, föreläsningar och ljusmanifestationer för att minnas de vi saknar, hylla de som kämpar och stötta de som finns kvar, men också för att sprida både kunskap och hopp om hur vi tillsammans kan förebygga suicid, säger Cecilia Gamme.

Uppdaterad 9 september 2024 Lämna synpunkter på innehållet