Bild på forskaren Emelie Ingvarsson
Nyhet 2024-10-01

Forskning: Brister i delaktighet i vårdens övergångar

Trots att betydelsen av samordnade vårdövergångar och patientens delaktighet lyfts fram som avgörande för att hantera en åldrande befolkning, har ofta delaktigheten varit och är fortsatt bristfällig.

Det visar ny forskning av Emelie Ingvarsson, verksamhetsutvecklare och doktorand vid Linnéuniversitetet. I sin Licentiatexamen lyfter hon äldres erfarenheter av samordnade vårdövergångar vid utskrivning från sjukhus till hemmet och hur dessa överensstämmer med lagen. Övergången är en kritisk fas och bristande kommunikation och samordning kan leda till problem som fel insatser och återinläggning.

– Resultaten förvånade mig inte helt, då tidigare forskning redan antytt att äldre ofta upplever bristande delaktighet vid vårdövergångar. Det som överraskade mig var omfattningen av detta problem, och hur bristfällig dokumentationen av patienternas delaktighet var, trots tydliga lagkrav. Det blev också tydligt hur skillnaderna mellan personalens och patienternas perspektiv kan påverka hur väl insatserna möter de äldres behov i hemmet.

Allt fler personer över 65 år lever med kroniska sjukdomar och många bor kvar i sina hem med behov av både hälso- och sjukvård samt sociala insatser. När äldre behöver vård- och omsorgsinsatser efter utskrivning från sjukhus är det en komplex process som ska säkerställa trygga och säkra vårdövergångar.

– Jag har analyserat vårdgivarens dokumentation och individuella planer för att undersöka de äldres delaktighet kombinerat med de äldres perspektiv genom intervjuer. Brister i dokumentation och kommunikation gör att viktig information inte når fram till de äldre, vilket begränsar deras möjlighet att påverka sin vård och omsorg.

– Det har verkligen känts meningsfullt att fördjupa mig i ett område som är relevant både för våra invånare och för verksamheten. Att utforska de äldres perspektiv och bidra med kunskap som kan omsättas i konkreta förbättringar.

Titel avhandling: Older adults' involvement and participation in coordinated care transitions from in-patient care to home

Emelie Ingvarsson: 073-801 99 86

Uppdaterad 14 oktober 2024 Lämna synpunkter på innehållet