Ung tjej
Nyhet 2024-08-26

Barn- och ungdomshälsan nominerade till pris för flickors rätt

Vi är stolta över att meddela att Barn- och ungdomshälsan har nominerats till Plan Internationals årliga flickapris!

Detta prestigefyllda pris delas ut till personer eller organisationer som gör en extra insats för att främja flickors rättigheter och bekämpa kränkningar.

Det är satsningen 12-årssnacket som har uppmärksammats och nomineringen lyder: ”Allt fler unga, framför allt flickor, mår sämre. För att göra något åt det har Barn- och ungdomshälsan i Region Kalmar län startat samtal med barn från 12 års ålder i hopp om att förebygga psykisk ohälsa bland unga.”

En av initiativtagarna till 12-årssnacket är Emma Nelsson, psykoterapeut på Barn- och ungdomshälsan i Västervik.

– Det är så härligt! Att bli nominerad tillsammans med andra framstående organisationer och individer är ett stort erkännande av vårt arbete. Det visar att våra insatser för barn och unga uppmärksammas och värderas, säger Emma.

Maria Rundgren chef för Barn och ungdomshälsan;

– Jag är så glad över den här nomineringen! Det är ett fantastiskt exempel på hur våra medarbetare med sin kunskap om unga utvecklar innovativa lösningar. Genom att arbeta förebyggande och möta ungdomar och deras vårdnadshavare där de är, kan vi göra en verklig skillnad.

Andra nominerade till Plan Internationals flickapris är bland annat Vimmerby IF, Ebba Årsjö och kvinnojouren i Karlskrona. Vinnaren kommer att utses av en oberoende jury och tillkännages den 7 oktober i Stockholm.

12-årssnacket

Det är satsningen 12-årssnacket som har blivit nominerat. Ett erbjudande för tolvåringar och deras föräldrar att ha ett förutsättningslöst samtal om att bli tonåring och tonårsförälder, en tid då det sker många förändringar i barnens liv.

–  Vi gör det möjligt att prata om det som händer när man blir tonåring, säger Emma.

Inom ett par veckor kommer en ny omgång 12 åringar få ett brev hemskickat till sig för ett erbjudande om att boka en tid till 12-årssnacket hos Barn och ungdomshälsan.

Uppdaterad 26 augusti 2024 Lämna synpunkter på innehållet