Marie Olander

Marie Olander, chef på kundtjänst, teleservice, journalarkiv

Marie tycker att människorna hon jobbar med är det bästa med jobbet. Och att få bidra till att ge länets invånare en bra service.

Vad jobbar du med?

- Som chef försöker jag hålla ihop uppdraget och verksamheten, ser till att allt funkar och att vi är rätt bemannade, finns till hands och svarar på frågor. Jag har totalt 20 medarbetare som bland annat har hand om drift, support och utveckling av all telefoni inom Region Kalmar län. Det omfattar både mobila och fasta telefoner, dect-telefoner, uppgraderingar och systemförvaltning. I växeln hanterar vi både interna samtal från medarbetare och externa från invånare som vill komma i kontakt med vården. Jag har också ansvar för Journalarkivet i Kalmar som har hand om medicinska journaler och scanning av fakturor. Till enheten hör också receptionen på regionhuset och informationsdisken i huvudentrén på Länssjukhuset i Kalmar och på Oskarshamns sjukhus.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?

- Förutom olika möten och administrativa arbetsuppgifter så försöker jag säga hej och prata med alla som är på plats på sjukhuset i Kalmar där jag sitter. Jag går till informationsdisken och journalarkivet varje dag och kollar så att det är bra med alla och hur arbetsbelastningen ser ut. Det är mycket förberedelser, mail och olika avstämningsmöten.

Vad är det bästa med ditt jobb?

- Människorna! Alla kloka, snälla och duktiga personer som jag har förmånen att jobba med. Sen är det stor variation och omväxling och det gillar jag. Jag tycker också det känns viktigt och roligt att vi jobbar för länets invånare och att ge dem bra service när de kontaktar oss på olika sätt. Jag trivs jättebra i regionen, har en bra chef och tillhör en bra förvaltning med framåtfokus och arbetet är meningsfullt och utvecklande.

Hur skulle du beskriva din arbetsplats?

- Det är ganska högt tempo och mycket på gång samtidigt och så har vi en alldeles underbar stämning! Det är en jättefin gemenskap i gruppen som gör att vi har väldigt kul på jobbet.

Vilka egenskaper är bra för att trivas i din roll?

- Det är bra om man tycker om människor och människors olikheter och att man gillar förändringar och att det hela tiden händer saker. Man behöver också vara bekväm med att delegera ansvar, det går inta att ha kontroll på allt i detalj, utan vi ansvarar för uppdraget tillsammans. Det är viktigt att alla är delaktiga och att man får ta det ansvar man själv är redo för. Vill en medarbetare utvecklas och ha ansvar så ska hen få det.

Vilket stöd har du i ditt ledarskap?

- Jag har jättebra stöd i min grupp, av min chef och min närmaste chefskollega som jag delar ledarskap med, vi kompletterar varandra väldigt bra. I Region Kalmar län har man också förmånen att gå många utbildningar som utvecklande ledarskap, UL, och utveckling av grupp och ledare, UGL, det är väldigt generöst.