Adrian Borhani, klinikchef folktandvården
Personlig omtanke om medarbetarna är viktigt för Adrian. Lugn, tålamod och lyhördhet är egenskaper han har nytta av i sitt ledarskap.
Vad jobbar du med?
- Jag är chef över drygt 20 medarbetare i Västervik och Ankarsrum – tandläkare, tandhygienister, tandsköterskor och administrativ personal. Jag jobbar även kliniskt som tandläkare.
Hur ser en vanlig dag på jobbet ut för dig?
- Det finns ingen vanlig dag, det är det som är charmen. Ofta ställs man inför en situation som man aldrig har upplevt tidigare och jag tycker det är stimulerande, man utmanas och utvecklas hela tiden.
Vad är det bästa med ditt jobb?
- Att jobba med människor, både patienter och ha personalansvar. Man möter människor med olika erfarenheter i sina ryggsäckar olika faser i livet, som behöver olika stöd.
Hur skulle du beskriva din arbetsplats?
- Det är en stor klinik och lite speciellt eftersom vi har två fysiska arbetsplatser. Vi är en härlig positiv grupp med glada medarbetare. Just nu är vi igång med ett utvecklingsarbete som känns väldigt spännande. Vi jobbar med frågor som vart vill vi som klinik? Vad har vi för behov? Vilka utmaningar står vi inför? Det blir som en nystart för hela kliniken
Vad var det som lockade dig med chefsrollen?
- Jag har alltid gillat att jobba med och hjälpa människor, det var därför jag valde ett vårdyrke. Chefskapet spann vidare på det, jag drivs av att se andra växa och stötta dem. Jag har haft sådana egenskaper sedan barnsben och gillat att ta initiativ och leda, det ger så mycket tillbaka.
Vilka egenskaper är bra för att trivas i din roll?
- Lugn, tålamod och att vara lyhörd. Periodvis blir det ganska högt tempo, då är det viktigt att kunna prioritera. Tålamod är också bra, man vill lätt kasta sig på alla bollar men man måste ha respekt för processen. Vissa saker behöver stötas och blötas, då behöver man vara ok med att nu fokuserar vi på det här. Jag tycker också det är viktigt att kunna lyssna in, hålla sig öppen och ha ett utvecklande ledarskap. Jag vill också vara ett stöd och ha personlig omtanke om medarbetarna, det är människor och inte robotar man jobbar med. Det är viktigt att jobba med mjuka värden men också våga ta tag i saker som inte funkar, vara konstruktiv och jobba inspirerande och motiverande. Om man är tydlig mot medarbetarna med vad syftet är, då ökar både motivation och delaktighet.
Vilket stöd har du i ditt ledarskap?
- Min chef som jag kan bolla frågor med och jag har även en chefsmentor som jag kan ringa och sms:a om stort och smått. Folktandvårdens kansli är som en servicefunktion där det finns stöd i form av till exempel kommunikatörer och HR som jag är väldigt tacksam för. Jag går också ett chefsintroduktionsprogram inom folktandvården där jag möter alla i kansliet, liksom andra instanser som vår folkhälsoklinik och kontaktcenter. Dessutom finns ett chefsnätverk där man kan bolla idéer och tankar, både via telefon, e-post och fysiska träffar.