IT-medarbetare som har flyttat till Region Kalmar län

Här kan du läsa om några medarbetare som har flyttat till Kalmar län för att arbeta på IT-förvaltningen.

Sophie Rais, IT-objektledare

Sophie Rais sitter på sitt kontor och ler in i kameran. I grafik står det "flyttahit.nu Kalmar län"

Foto: Karin Holmåker

Sophie tröttnade på att sitta instängd i en varm liten lägenhet mitt i Stockholm och valde att flytta till sitt hus i Virserum.

”Sedan 20 år tillbaka så äger jag ett hus i Virserum, men bosatte mig inte där då, istället drev min mamma caféverksamhet där. Jag köpte huset allra mest för att jag blev förälskad i naturen runt omkring med Virserumsån precis intill. Under pandemin bodde och arbetade jag i Stockholm, men bestämde mig rätt så snart för att flytta till Virserum och jobba hemifrån därifrån. Efter pandemin ville jag inte tillbaka till Stockholm på heltid, jag saknade min trädgård. Det räcker att jag tittar ut genom fönstret för att hitta ro i själen. Just nu hyr jag även en övernattningslägenhet i Kalmar, och eftersom jag är ganska ny länsbo så får jag på så vis möjligheten att utforska olika delar av Kalmar län. Det jag sett hittills gillar jag! 😊”

Lukas Åteg, teknisk systemförvaltare

Lukas Åteg står med solglasögon och tittar rakt in i kameran med kossor i bakgrunden. I grafik står det "flyttahit.nu Kalmar län".

Lukas flyttade ner till Timmernabben för kärleken.

”När jag och min blivande fru började ses så var jag och hälsade på väldigt ofta men resan från Eskilstuna tog 4,5 timme enkel väg och därför valde jag rätt snart att flytta. Innan jag flyttade ner hade jag aldrig hört talas om Skördefesten eller traktor-pulling och trodde först att min sambo drev med mig om det sistnämnda. 😊 Vandring är ett av mina intressen och jag har hittat många bra vandringsleder häromkring och har sovit i min hängmatta ett par nätter längs kusten. Jag trivs väldigt bra här då det känns som att bo på landet men ändå ha nära till allting. Det är otroligt fint vart man än åker och det känns lite lyxigt att bo på kusten.”

Daniel Junede, IT-objektledare

Collage av två bilder. Bild 1: Daniel Junede sitter på sitt kontor och tittar rakt in i kameran. Bild 2: Hans två hundar är fotograferade i motljus i kvällssol.

Daniel jobbar på IT-förvaltningen i Västervik och flyttade hem igen efter att ha bott i Hallstahammar utanför Västerås.

”Jag är uppvuxen i Västervik och har saknat närheten till skärgården, havet och allt som händer i Västervik. Efter många somrar i Västervik tog jag och min fru beslutat att vi skulle flytta hit. Vi sa upp oss från våra tidigare arbetsplatser och hittade nya jobb här som vi trivs med. Västervik är en aktiv stad med många aktiviteter och event, samtidigt som det finns ett lugn i vardagen som är väldigt skönt. Jag har hittat några nya intressen, bland annat eMountainbike och discgolf, det kan rekommenderas för er som inte har provat på! Vi håller just nu på att bygga nytt hus och vi har valt att bygga nära havet för att få närheten till vattnet och det lugn som det ger oss.”