Verksamhetsansvarig biblioteksutveckling Region Kalmar län

Regional bildningsverksamhet

Verksamhetsansvarig Biblioteksutveckling Region Kalmar län

Vill du jobba med det demokratiska samhällets utveckling i en verksamhet som är satt att göra det? Nu söker vi en erfaren och engagerad verksamhetsansvarig för biblioteksutveckling.

Biblioteksutveckling arbetar för att alla invånare i Kalmar län ska ha möjlighet att delta i det demokratiska samhället. Vi arbetar för att främja samverkan, verksamhetsutveckling och kvalitet hos folkbiblioteken i Kalmar län. Arbetet sker i nära kontakt med chefer och medarbetare på folkbiblioteken, som också är den främsta målgruppen för biblioteksutvecklings arbete. Vi samordnar nätverk och medverkar till att anordna kompetenshöjande insatser för chefer och medarbetare på folkbiblioteken. Vårt uppdrag är att skapa mötestillfällen mellan folkbiblioteken och andra aktörer samt bidra med omvärldsbevakning inom biblioteksfältet och sprida kunskapen vidare.

Som verksamhetsansvarig ansvarar du för att verksamheten biblioteksutveckling drivs framåt och når sina uppsatta mål. Du ansvarar för att biblioteksutveckling följer sitt uppdrag och att folkbiblioteken känner ett förtroende för verksamheten. I ditt arbete ingår att leda och utveckla en grupp med engagerade biblioteksutvecklare som i nuläget består av två medarbetare. Du kommer att involveras i rekryteringen av fler medarbetare till verksamheten. I tjänsten ingår inte ett personal- eller arbetsmiljöansvar utan enbart ansvar för verksamheten biblioteksutveckling. Därför innebär tjänsten också ett nära samarbete med bildningschefen som har personal- och arbetsmiljöansvar samt budgetansvar för verksamheten.

I rollen kommer du även att samverka med andra kulturinstitutioner och föreningar för att stärka folkbibliotekens roll som kulturcentrum och demokratisk mötesplats.

Om dig

Du har en för tjänsten en relevant högskoleutbildning inom biblioteks- och informationsvetenskap, eller annan utbildning och erfarenhet inom området som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har tidigare erfarenhet av att leda och arbeta strategiskt för en verksamhet tillika erfarenhet av arbete med biblioteksverksamhet.

Du har förmåga att skapa goda relationer, lyssna, bekräfta samt utveckla gruppen och medarbetarna genom ett stödjande och pedagogiskt förhållningssätt. Som person bjuder du in till delaktighet och kommunikation på ett tydligt sätt. Du tar hänsyn till det större perspektivet och är van vid strategiskt arbete och att leda grupper. Du är även trygg i att leda möten och prata inför större grupper. Region Kalmar läns värdegrund är: öppet, engagerat och kunnigt, och vi förväntar oss att ditt ledarskap speglar dessa värderingar. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Då det förekommer resor i tjänsten är B-körkort ett krav.

Din framtida arbetsplats

På biblioteksutveckling arbetar vi med samverkan, verksamhetsutveckling och kvalitet för folkbiblioteken i Kalmar län vilket bidrar till en demokratisk samhällsutveckling. Biblioteksverksamheten i länet ska hålla bra kvalitet, vara strategisk och tillgänglig för alla. Vi arbetar för ett hållbart samhälle utifrån Agenda 2030 och FN:s konvention om barnets rättigheter, med särskilt fokus på barns delaktighet och inflytande. Vi är en del av Regional utvecklingsförvaltning och ser samverkan inom förvaltningen som en styrka. Vi samverkar också aktivt med andra regionala biblioteksutvecklingsverksamheter och andra aktörer.

I förvaltningsområdet bildning ingår fem basenheter, biblioteksutveckling och de fyra folkhögskolorna: Gamleby folkhögskola, Högalids folkhögskola, Vimmerby folkhögskola och Ölands folkhögskola. Folkhögskolorna erbjuder ett brett utbud av utbildningar som bidrar till att höja bildnings- och utbildningsnivån i länet. Biblioteksutveckling initierar, leder och samordnar länets gemensamma utvecklingsarbete inom biblioteksområdet. Vi är en del av den regionala utvecklingsförvaltningen som tillsammans arbetar för tillväxt- och utvecklingsfrågor i Kalmar län.

Region Kalmar län ansvarar för hälso- och sjukvård, tandvård, folkhögskolor, kultur, kollektivtrafik och regional utveckling. Vi är över 7 000 medarbetare som alla jobbar tillsammans för ett friskare, tryggare och rikare liv för länets invånare. Hos oss får du många förmåner och ett av Sveriges bästa kollektivavtal. Vi möter människor i livets alla skeden och har ett meningsfullt och utvecklande arbete – varje dag.

Läs mer om att arbeta i Region Kalmar län

Region Kalmar län erbjuder alla medarbetare en anställning på 100%. Om du arbetar deltid men önskar arbeta heltid kan utökning av tjänst erbjudas vid annan arbetsplats.

Vi vill att du bifogar CV och personligt brev till din ansökan.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Region Kalmar län vill vi att du söker tjänsten i vårt rekryteringssystem och inte via e-post eller i pappersformat.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Om tjänsten

Referensnummer:

2024/88

Placering/enhet:

Regional bildningsverksamhet

Anställningsform:

Tillsvidareanställning

Anställningstid:

Tillsvidare

Sysselsättningsgrad:

Heltid 100%

Tillträde:

Efter överenskommelse

Lön:

Vi tillämpar individuell lönesättning

Ansök senast:

2024-08-18
Upplysning om tjänsten

Carl Sundbring, bildningschef

Om du behöver hjälp kan du kontakta vår support.

Telefontid vardagar 08:30-12:00 och 13:00-16:30