Medicinsk sekreterare till Högsby Hälsocentral

Primärvårdsförvaltningen

Vill du arbeta som medicinsk sekreterare på en mellanstor hälsocentral i Högsby, tillsammans med personal med bred kompetens och lång yrkeserfarenhet? Vi tror på ett långsiktigt och positivt arbete med förbättringar, kvalitet och bemötande som skapar en trivsam miljö där såväl patienter som personal vill stanna. Detta ger oss en god tillgänglighet och nöjda patienter. Vi står inför framtida utmaningar med Nära vård där primärvården får en allt större roll. Som en del i det arbetet har vi i år börjat arbeta med taligenkänning. Trivs du med att utveckla verksamheten och utvecklas själv, kommer du att trivas i vår grupp.

Som medicinsk sekreterare hos oss arbetar du med arbetsuppgifter som journalskrivning,
receptionsarbete samt andra vårdadministrativa arbetsuppgifter. I arbetet ingår nära samarbete med övriga yrkeskategorier på hälsocentralen för att tillsammans kunna ge våra patienter den bästa vården. Här får du möjlighet att utvecklas och ta ansvar för specialområden. Du kommer även att få tillgång till primärvårdens nätverk för medicinska sekreterare, vilket ger dig stöttning och kompetensutveckling.

Om dig

För att vara aktuell för tjänsten krävs det att du är utbildad medicinsk sekreterare eller hälso- och sjukvårdsadministratör, gärna med kodarutbildning. Det är meriterande om du har erfarenhet av Cosmic samt av primärvård.

Vi ser gärna att du är strukturerad, tar ansvar för dina arbetsuppgifter och kan prioritera. För att trivas i rollen som medicinsk sekreterare är det en förutsättning att du trivs med att ge god service till både patienter och kollegor, och att du känner dig bekväm i kontakten med patienter. Du har även lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar.

Din framtida arbetsplats

Vi på Högsby hälsocentral arbetar för att utveckla glesbygdsmedicinen och vara en del av omställningen till nära vård. Vi arbetar aktivt med utvecklingsarbeten i vår vardag och tycker om att tänka annorlunda och prova nytt.

På vår hälsocentral arbetar distriktsläkare, utbildningsläkare, distriktssköterskor, sjuksköterskor, undersköterskor, medicinska sekreterare och kanslist. Hälsocentralen har även kurator knuten till sig. Under hösten 2025 kommer vi ha förmånen att flytta in vår nybyggda hälsocentral.

Antalet kommuninvånare i upptagningsområdet är ca 6000 personer, varav ca 5000 är listade på vår enhet. Området har en vidsträckt glesbygd och består av en mångkulturell befolkning, där även en äldre befolkning med sviktande hälsa bor kvar i eget boende.

Välkommen med din ansökan!

Rekrytering sker löpande och tillsättning kan komma att ske innan ansökningstiden har gått ut.

Vi är en del av Primärvårdsförvaltningen som erbjuder hälso- och sjukvård i hela Kalmar län. Vi finns både i större städer och på mindre orter. Tillsammans är vi cirka 900 medarbetare som jobbar med att främja hälsa i alla möten.

Region Kalmar län ansvarar för hälso- och sjukvård, tandvård, folkhögskolor, kultur, kollektivtrafik och regional utveckling. Vi är över 7 000 medarbetare som alla jobbar tillsammans för ett friskare, tryggare och rikare liv för länets invånare. Hos oss får du många förmåner och ett av Sveriges bästa kollektivavtal. Vi möter människor i livets alla skeden och har ett meningsfullt och utvecklande arbete – varje dag.

Läs mer om att arbeta i Region Kalmar län

Region Kalmar län erbjuder alla medarbetare en anställning på 100%. Om du arbetar deltid men önskar arbeta heltid kan utökning av tjänst erbjudas vid annan arbetsplats.

Vi vill att du bifogar CV och personligt brev till din ansökan.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Region Kalmar län vill vi att du söker tjänsten i vårt rekryteringssystem och inte via e-post eller i pappersformat.

Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Om tjänsten

Marie Jonsson, Verksamhetschef

Upplysning om tjänsten

Gerd Bergström, Vision

Om du behöver hjälp kan du kontakta vår support.

Telefontid vardagar 08:30-12:00 och 13:00-16:30