Digitala föreläsningar Tobaksfri duo
Här kan du och din klass ta del av de digitala föreläsningsfilmerna anpassade för årskurs 8 och 9 från oss på Tobaksfri duo.
Vi är väldigt stolta över vårt samarbete mellan kommun, skola och oss på Folktandvården i Kalmar län som driver Tobaksfri duo, med det gemensamma målet att nå ett nikotin- och tobaksfritt län 2025. Det är ett viktigt arbete vi gör tillsammans, att hjälpa och stötta våra ungdomar så de inte börjar med nikotin- och tobaksprodukter, där vi alla är viktiga förebilder.
Till varje film finns därför ett kunskapsunderlag med fakta och källor som ett stöd till dig som lärare så att du kan läsa på om ämnet för att kunna hålla en diskussion med ungdomarna efter filmen och svara på eventuella frågor.
Se instruktion samt kunskapsunderlag under respektive årskurs.
Digitala föreläsningar för årskurs 8 och 9
Årskurs 8 - Instruktioner
Förbered gärna steg 1-2 innan lektionen då du ska visa filmen.
- Ta del av kunskapsunderlaget för lärare, som innehåller fakta och källor som ett stöd till er lärare så ni kan läsa på om ämnet för att kunna hålla en diskussion med ungdomarna efter filmen och svara på eventuella frågor.
- När du klickat på länken längst ner kommer du till ett formulär där du får fylla i vilken klass och skola som ska ta del av den digitala föreläsningen. Detta är för att vi ska kunna se hur många elever som tar del av den. När du fyllt i formuläret får du en länk till föreläsningen, spara den om du tänkt visa filmen senare.
- Se till att eleverna har tillgång till sina datorer, då de behöver dessa för att besvara vår enkät.
- Pausa filmen 11.18 när eleverna uppmanas att gå in på www.regionkalmar.se/tobaksfriduo för att svara på vår enkät.
- I filmen presenteras frågan "Hur kan ni hjälpa varandra att säga nej till nikotin- och tobaksprodukter?" som ni gärna får arbeta vidare med efter filmen. Använd kunskapsunderlaget om du behöver läsa på kring ämnet för att kunna hålla en diskussion med ungdomarna och svara på eventuella frågor. Se nedan förslag på övningar som ni också kan göra efter filmen.
- Klicka här för att fylla i formuläret samt ta del av den digitala föreläsningen
Förslag på övningar att göra efter filmen
Bra förslag på positivt grupptryck
Prata grupptryck i klassen och hur det kan påverka individ och grupp. Be alla komma med exempel på bra respektive dåligt grupptryck.
(9 av 10 anger att grupptryck är något som kan få dem att göra saker som dem aldrig hade gjort annars.)
Varför är du/ni nikotin- och tobaksfria?
Dela in klassen i grupper (2-4 stycken/grupp)
Rita/skriv din/dina anledningar till att du är nikotin- och tobaksfri.
Varje grupp får redovisa detta för klassen.
Majoritetsmissförstånd
Ställ frågan till eleverna och be dem räcka upp handen:
- Vilka av er tycker det ser tufft ut när någon tänder en cigg/står och röker?
- Vilka av er tycker det ser tufft ut när nån lägger in/lägger ut en prilla?
Förhoppningsvis så tycker ingen (eller majoriteten) att det inte är särskilt tufft att röka/snusa. Ändå så är det en anledning som anges när man ställer frågan till ungdomar om varför de har börjat röka/snusa. I Kalmar län är över 86% av eleverna i högstadiet nikotin- och tobaksfria.
Årskurs 9 - Instruktioner
Förbered gärna steg 1-2 innan lektionen då du ska visa filmen.
- Ta del av kunskapsunderlaget för lärare, som innehåller fakta och källor som ett stöd till er lärare så ni kan läsa på om ämnet för att kunna hålla en diskussion med ungdomarna efter filmen och svara på eventuella frågor.
- När du klickat på länken längst ner kommer du till ett formulär där du får fylla i vilken klass och skola som ska ta del av den digitala föreläsningen. Detta är för att vi ska kunna se hur många elever som tar del av den. När du fyllt i formuläret får du en länk till föreläsningen, spara den om du tänkt visa filmen senare.
- Se till att eleverna har tillgång till sina datorer, då de behöver dessa för att besvara vår enkät.
- Pausa filmen 09.18 när eleverna uppmanas att gå in på www.regionkalmar.se/tobaksfriduo för att teckna kontrakt samt svara på vår enkät.
- I filmen presenteras frågan "Vad gör du för att bli och må så bra som möjligt?" som ni gärna får arbeta vidare med efter filmen. Använd kunskapsunderlaget om du behöver läsa på kring ämnet för att kunna hålla en diskussion med ungdomarna och svara på eventuella frågor. Se nedan förslag på övningar som ni också kan göra efter filmen.
Klicka här för att fylla i formuläret samt ta del av den digitala föreläsningen
Förslag på övningar att göra efter filmen:
Mental tallriksmodell
Låt eleverna rita och förtydliga hur deras dag ser ut i en så kallad mental tallriksmodell. Vilka delar ingår och hur stor plats tar de olika delarna?
- Sömn - Ca 9 timmars sömn behövs i åldrarna 13-18 år.
- Fysisk aktivitet- Ca 60min/dag rekommenderas
- Fokustid - Tid då man gör något fokuserat utan störmoment, ex pluggar
- Chilltid - Kravlös tid då vi inte behöver prestera ex leka, pyssla, lyssna på musik, scrolla
- Meningsfulla aktiviteter - (Fritidsaktiviteter såsom idrott, musikinstrument, gamea med kompisar
- Relationer med andra - Ex träffa kompisar
- Nikotin och tobaksfri – Nikotin- & tobaksprodukter försämrar inte bara den fysiska hälsan utan ökar även risk för att utveckla psykisk ohälsa såsom depression och ångest.
Reflektionsövning
Efter övningen kan eleverna reflektera kring om det finns något de kan ändra på för att må bättre? Finns det något de vill lägga till eller ta bort?
Diskussionsfrågor
- Diskutera ämnet harm reduction – går det att jämföra två hälsofarliga produkter mot varandra?
- Är du beredd att vara tobaksindustrins försöksdjur? Bara för att det inte finns lika utbredd forskning kring nya nikotin- och tobaksprodukter som kring de traditionella, betyder det att de är mindre farliga då?
Vad kan vi göra som skola?
96 procent av de som börjat med nikotin- eller tobaksprodukter gör detta innan de har fyllt 18 år och många av dem gör det på skolgården, i ett socialt sammanhang. Skolgården ska enligt tobakslagen (1993:581) vara tobaksfri. Att hålla skolan nikotin- och tobaksfri är en viktig åtgärd för att minska nikotin- och tobaksbruket hos både personal och elever.
En nikotin- och tobaksfri skoltid
Den tobaksfria skolgården var ett jättebra förslag när det kom men med tanke på de nya nikotin- och tobaksprodukternas framfart skulle vi snarare behöva en nikotin- och tobaksfri skoltid. Trots att vi idag saknar en tillräcklig lagstiftning är det fullt möjligt för skolans rektor att besluta om att nikotin- och tobaksfri skoltid ska gälla för alla som arbetar eller går i skolan. Läs mer om metoden i sex steg samt ta del av vägledning och verktyg här: https://tobaksfriskoltid.nu.
Ett gott exempel: Tobak- och drogpolicy Astrid Lindgrens skola