Synpunkter på vården
Dina synpunkter och klagomål är viktiga. Du kan bidra till att förändra och förbättra vården, så inte andra drabbas på samma sätt.
Om du vill klaga eller lämna synpunkter på vård som du eller en närstående har fått, ska du i första hand vända dig till den verksamhet eller mottagning som du varit hos eller till patientnämnden.
Kontaktuppgifter till samtliga vårdenheter i Kalmar län finns på 1177.se.
Du kan också lämna klagomål eller synpunkter via e-tjänsterna på 1177.se.
Patientnämnden är till för dig som har frågor eller synpunkter rörande hälso- och sjukvård eller tandvård samt kommunernas vård. Om du kontaktar patientnämndens handläggare kan du välja att vara anonym.
Du som är under 18 år och inte är nöjd med din vård eller behandling eller hur personalen har bemött dig kan också kontakta patientnämnden.
Det ingår också i patientnämndens uppdrag att utse och rekrytera stödpersoner till patienter som tvångsvårdas inom psykiatrin.
Patientnämndens kansli
Telefon
010-358 41 65Postadress
Patientnämnden
Region Kalmar län
Box 601
391 26 Kalmar
Du lämnar klagomål eller synpunkter via e-tjänsterna på 1177.se. Observera att e-posten inte är skyddad, lämna därför inte personuppgifter i e-post.
Telefontider
Måndag 13.00-16.00
Tisdag 08.30-12.00
Onsdag 08.30-12.00, 13:00-16:00
Fredag 08.30-12.00