
Therese Alvarsson, tandsköterska och assistent i kontaktcenter
Som tandsköterska och assistent i folktandvårdens kontaktcenter tar Therese emot telefonsamtal från patienter med akuta besvär.
Hur länge har du jobbat på Folktandvården Region Kalmar län?
- Jag har arbetat här sedan mars 2015, tiden har gått otroligt fort. Jag började då som tandsköterska på kliniken i Ljungbyholm. De senaste åren har jag jobbat som assistent på folktandvårdens kontaktcenter.
Vad minns du från din första arbetsdag?
- Jag hade haft delar av min praktik på Folktandvården Ljungbyholm och arbetade lite vid behov där under tandsköterskeutbildningen, så jag kände till mina kollegor och lokalerna. Jag minns att min kollega och kliniksamordnare sa till mig "Rom byggs inte på en dag". Det har jag med mig än idag, att det måste få ta tid i början och att man får tillåtas att vara ny.
Hur ser din arbetsdag ut?
- Min huvudsakliga uppgift är att svara på telefonsamtal för alla våra kliniker från patienter gällande akuta besvär. Det bästa är när jag har gjort en patient glad och tacksam, till exempel att jag kunnat boka en akuttid till någon med kraftig värk. Mellan alla telefonsamtal blir det en del registervård och support i vårt telefonisystem. Jag har även ett uppdrag där jag samordnar folktandvårdens mobila enheter, som vår tandvårdsbuss som rullar runt i länet till bland annat skolor.
Vad är det bästa med ditt jobb?
- Det bästa med mitt jobb är kontakten med patienter och med alla kollegor i hela länet samt att arbetet är väldigt varierande. Det är väldigt roligt att vara med i olika projekt och att supporta mina kollegor.
Vad gör du när du inte är på jobbet?
- Jag umgås mycket med familj och vänner. Jag försöker till och från att lära mig virka, det är dock ganska långa uppehåll mellan