Hans Nilsson, supporttekniker
Att jobba på Kalmar länstrafik är allt annat än att köra buss. Anställningen på Kalmar länstrafik fick Hans att få upp ögonen för kollektivtrafiken.
Det var i samband med att Hans flyttade till Högsby som möjligheten att testa på kollektivtrafiken dök upp. Via ett vikariat som trafikledare för 14 år sedan stiftade han bekantskap med arbetet inom Kalmar länstrafik.
- Det var en ren slump. Jag flyttade till Högsby samtidigt som Kalmar länstrafik sökte ett vikariat som trafikledare. Jag kände att det var läge att testa på något nytt efter att ha varit utbildare i mitt tidigare yrke, säger Hans Nilsson och fortsätter.
- När vikariatet sedan tog slut blev jag erbjuden en fast tjänst som jag tackade nej till men när det nya biljettsystemet skulle införas så hittade jag tillbaka till Kalmar länstrafik och fick rollen som supporttekniker.
Hans har förutom att ha varit trafikledare och supporttekniker inom organisationen även hunnit med att vara 1:a linjen chef för beställningscentralen. Och det är just variationen i yrket som har gjort att han trivs så bra på Kalmar länstrafik.
- För mig har det varit just variationen av arbeten. Jag var 1:a linjen chef i sju år innan jag hoppade på den nya tjänsten som supporttekniker, säger han och fortsätter.
- Det är framför allt det här med variationen och utvecklingen som har gjort att jag trivs med mitt arbete.
Hans nuvarande roll som supporttekniker är att hjälpa förarna både kunskapsmässigt och tekniskt i deras vardag.
- Jobbar man för länstrafiken så kör man inte buss utan man är administrativ personal. Min roll är att hjälpa förare med biljettsystemet både kunskapsmässigt och tekniskt. Förarna kontaktar mig och mina kollegor när tekniken inte fungerar eller om de har några frågor om biljettsystemet i stort.
Vad är det som gör arbetet inom Kalmar länstrafik så roligt?
- Som sagt, jag har fått upp ögonen för kollektivtrafiken på ett annat sätt. Det är inte så många som tänker på hur vi arbetar. De flesta tänker nog på att vi kör buss men så är det inte. Att arbeta på Kalmar länstrafik är allt annat än att just köra buss. Vi har inga förare som är anställda hos oss utan vi sköter allt från planering till upphandling till exempel, säger Hans och fortsätter.
- Det som gör arbetet roligt är att man får vara med och påverka invånarnas vardag. Vi har ju som uppdrag att göra samhället tillgängligt genom att skapa möjligheter för människor att resa till och från arbete, utbildning, fritidsaktiviteter och service. Dessutom skapar Kalmar länstrafik nytta för samhället genom att vidga arbetsmarknaden för människor och minska klimatutsläppen.
Kalmar länstrafik innehar flera olika yrkesroller och beroende på tjänst och plats krävs ibland kunskap och erfarenhet medan för vissa tjänster är det utan någon tidigare erfarenhet, vilket enligt Hans gör att mixen av personer blir väldigt bra.
- Beroende på vad man söker efter för arbete så kan kravspecifikationen gällande tjänsterna se annorlunda ut. Vissa tjänster kräver en högskoleutbildning medan andra tjänster får man utbildningen på plats. Kalmar länstrafik är en specifik arbetsplats, där det alltid finns en möjlighet till anställning för människor som vill vara med och utveckla det kollektiva resandet i länet, avslutar han.