Chefsakademi
För att ska skapa en bredare bas till kommande chefsrekryteringar anordnar Region Kalmar län en chefsakademi för potentiella framtida chefer.
Genom utbildningen får medarbetaren möjlighet att utveckla sitt chef- och ledarskap inför framtida arbete som chef inom Region Kalmar län. Det finns ingen garanti för arbete som chef efter utbildningen. Deltagaren förväntas dock söka vakanta chefstjänster inom Region Kalmar län under och efter utbildningen.
Om utbildningen
Chefsakademin bygger på ett upplägg där praktiska och teoretiska delar varvas med varandra. Akademin innehåller moment som rör det personliga ledarskapet. Utbildningsmomenten i Chefsakademin fokuserar på utveckling baserat på deltagarens individuella förutsättningar såväl enskilt som i grupp.
Chefsakademin genomförs under medarbetarens pågående anställning och deltagaren kommer att vara kvar på sin nuvarande arbetsplats. Det är viktigt att medarbetaren ges tid till förfogande att delta i alla momenten i chefsakademin. Utbildningens omfattning motsvarar cirka 20 procent arbetstid men med variationer gällande tidsomfattning under året. Deltagarna förväntas studera viss tid utanför arbetstid. Chefsakademin avslutas med presentation av uppsats inför regiondirektörens ledningsgrupp.
Innehåll i korthet
Utöver kurserna nedan erbjuds deltagarna att närvara på Region Kalmar läns chefsdagar. De erbjuds även en mentor under tiden som chefsakademin pågår.
Utveckling, grupp och ledare (UGL)
UGL står för Utveckling av Grupp och Ledare. Tanken med UGL är att deltagaren ska få en förståelse för och kunna utforska hur hen själv och andra fungerar i en grupp. Kursen genomförs under en hel vecka och på internat.
Att leda och vara chef i politiskt styrd organisation, 15 hp via Linnéuniversitetet
Kursen består av åtta fysiska tematräffar med ämnen som ledarskap, struktur och flöden, kultur och beteende, makt och konflikt med mera. Deltagaren examineras genom aktivt deltagande i tematräffarna, individuella inlämningsuppgifter och en uppsats.
Jag som chef och ledare
Kursen knyter an till UGL kursen med reflektioner utifrån det egna ledarskapet samt tar upp områden som ledarskap och chefskap, inlärningsstilar och värderingar med mera.
Drivkrafter och beteenden SDI
SDI står för Strength Deployment Inventory. Målet är att upptäcka egenskaper och potential i sättet att relatera till andra människor.
Personlig utvecklingsplan
Tillfället är till för att planera framtida utveckling och upprätta handlingsplan för att nå sina framtida mål.