En kvinna läser läkemedelslistan.
Nyhet 2024-05-07

Rätt läkemedel – med listan från vården

Det kan vara svårt att hålla koll på sina läkemedel, framför allt om man har många. Men risken för fel minskar när man utgår från läkemedelslistan man fått från sin läkare eller sjuksköterska. Där finns aktuella läkemedel och rätt dosering.

Det är budskapet som just nu sprids på informationsskärmar i väntrum och på bussar. Men också i foldern ”Håll koll på dina läkemedel”. Farmaceuten Gabriella Mirlycke är initiativtagare till kampanjen. Idén väcktes efter att hon träffat flera patienter som blandat ihop läkemedelslistan från vården med apotekens receptlista.

– På receptlistan från apoteken kan det finnas flera versioner av samma läkemedel, med exempelvis olika doser eller styrka. Ibland ligger inaktuella recept kvar. Men det kan också stå olika namn på läkemedel som innehåller samma substans, förklarar Gabriella Mirlycke.

– Om patienten utgår från receptlistan kan det leda till att man får i sig fel läkemedel, eller för stor eller liten dos. Detta innebär risker och kan ge allvarliga konsekvenser. Särskilt för de som har många läkemedel, fortsätter hon.

Allvarliga konsekvenser

Hon och hennes kollegor har också mött patienter som slutat ta receptbelagda läkemedel även om ordinationen kvarstått. På apotekens receptlista försvinner nämligen receptet efter ett år, eller när sista uttaget är gjort.

– Dessa patienter har tänkt att de inte behöver medicineringen, just eftersom de inte finns kvar på receptlistan, säger Gabriella Mirlycke.

– Detta kan också få allvarliga konsekvenser. Om patienten skulle sluta ta exempelvis proppförebyggande läkemedel kan det leda till att patienten drabbas av en stroke, säger Fredrik Hagerman, distriktsläkare och ordförande i Region Kalmar läns Läkemedelskommitté.

Bild på Gabriella Mirlycke.

Gabriella Mirlycke, klinisk farmaceut på Mönsterås hälsocentral och läkemedelssektionen.

Foto: Privat

Läkemedelskommittén hoppas nu att kampanjen ska öka medvetenheten om vikten av att alltid utgå från läkemedelslistan från vården. Men också bidra till en större kunskap om skillnaden mellan de olika listorna. Samtidigt hoppas de att foldern ”Håll koll på dina läkemedel” ska underlätta för vårdpersonal i samtalet med patienter som tar många läkemedel.

– Det här handlar om patientsäkerhet. Det är viktigt att man tar rätt läkemedel, i rätt dos. När patienten använder läkemedelslistan från sin läkare eller sjuksköterska minskar risken för att det blir fel, säger Gabriella Mirlycke.

Fakta

• Listan från vården kallas Mina aktuella läkemedel, där kan patienten se sina ordinationer, det vill säga vilka läkemedel hen ska ta och i vilken dos. Patienten kan få listan från sin vårdkontakt eller via sin journal på 1177.se.
  • Apotekens lista kallas Aktuella recept. Den är en lista över vilka recept som finns kvar att hämta ut. Samma lista finns också i e-hälsomyndighetens e-tjänst Läkemedelskollen, som kan nås via 1177s e-tjänster.

Mer information

Uppdaterad 7 maj 2024 Lämna synpunkter på innehållet