En ungdom blir visad hur man tar blodprov.

Prao för årskurs 8 och 9

Gör din prao hos oss! Med nästan 300 olika yrken i vår organisation finns möjligheten att upptäcka ditt framtida jobb här. Det gör ditt gymnasieval enklare. Du kommer att lära dig massor om oss och få en större inblick i både hälso- och sjukvård och andra yrkesområden inom Region Kalmar län.

Hos oss har vi meningsfulla, intressanta och framför allt viktiga jobb. Tillsammans arbetar vi för ett friskare, tryggare och rikare liv för länets invånare. Under din prao kommer du att få träffa några av oss som arbetar här och få en djupare förståelse för vårt arbete genom en kombination av teori, praktik och besök i verksamheterna.

Om du är intresserad av att lära dig mer om oss kan du börja med att titta på filmen här nedanför. Det kan hjälpa dig att ta reda på i vilken av våra verksamheter du vill göra din prao.

För dig som söker en praoplats

Vi erbjuder praoplatser för dig som går i årskurs 8 eller 9. För mer information om hur du ansöker om prao, kontakta i första hand studie- och yrkesvägledaren (SYV) på sin skola.

När du gör prao hos oss får en introduktion på din arbetsplats första dagen. Då får du veta mer om till exempel tystnadsplikt och sekretess, vårdhygien och arbetskläder och hur vi bemöter patienter. Du kommer att ha en handledare under dina prao-dagar. Handledaren visar dig vanliga arbetsuppgifter och hur arbetsplatsen fungerar.

Arbetstiden är högst sju timmar per dag. Region Kalmar län följer Arbetsmiljöverkets regler för hur barn och ungdomar får arbeta.

Läs om hur barn och ungdomar får arbeta på Arbetsmiljöverkets webbplats

Christina Hagman

Praktikplanerare för omvårdnadsutbildningar och prao i norra länet samt VFU-ansvar för studenter från Linköping

Gabriella Johansson Folkesson