Läkemedel

Läkemedel

Här hittar du rekommendationer och riktlinjer rörande behandling med och hantering av läkemedel.

Råd och stöd vid ordination

Rutiner och riktlinjer

  • Dosförpackade läkemedel
  • Kostnadsansvar för läkemedel

    Läkemedel delas in enligt ATC-kod och klassas som Bas/allmänläkemedel, Klinikläkemedel-HSF eller Klinikläkemedel-Psykiatri. Kostnaden för ett receptläkemedel ska belasta den förvaltning/enhet där läkemedelsbehandlingen i huvudsak initieras och/eller följs upp.

    Beslut kring kostnadsansvar för receptförskrivna läkemedel:
    Kostnadsansvar för läkemedel 2010.

    Bas/allmänläkemedel:
    - där kostnaden belastar respektive förskrivande enhet
    Huvudprinciper och nyheter:
    Bas/allmänläkemedel i Kalmar län 2020 
    Samtliga ATC-koder:
    Bilaga 1 - Bas/allmänläkemedel 2020

    Klinikläkemedel psykiatri:
    - där kostnaden belastar Psykiatriförvaltningen oavsett förskrivande enhet
    Klinikläkemedel-Psykiatri i Kalmar län 2020 

    Klinikläkemedel:
    - läkemedel som inte är upptagna på någon av listorna ovan, bekostas av Hälso- och sjukvårdsförvaltningen oavsett förskrivande enhet 
    Klinikläkemedel-HSF

    Förskrivning av läkemedel från sjukhusen - för hur lång tid?

    Läkemedelskommittén har fått i uppdrag att årligen uppdatera listorna med läkemedel. Detta sker i samband med revideringen av Rekommenderade läkemedel i Kalmar Län.

  • Läkemedelsgenomgång och läkemedelsberättelse

    Landstingsövergripande Rutin för Läkemedelsgenomgång och Läkemedelsberättelse enligt HSLF-FS 2017:37, gällande för alla vårdavdelningar och all mottagningsverksamhet.

    Rutin för läkemedelsgenomgång och läkemedelsberättelse

    Rutin för Läkemedelsgenomgång och Läkemedelsberättelse för patienter inom kommunal sjukvård, med fastställd ansvarsfördelning mellan kommun och landsting.

    Rutin för samverkan mellan kommun och landsting

    Dokumentet är aktuellt, men hänvisar till bilagor som föråldrats.

    Bilaga 1 ersätts av:
    Phase 20-skattningsskala för möjliga läkemedelrelaterade symtom

    Bilaga 2 och bilaga 3 är inte längre aktuella.

  • Läkemedelshantering
  • Rapportera biverkningar till Läkemedelsverket (Extern länk)
  • Receptförskrivning

    Från och med 1 juli 2020 gäller en ny receptblankett för förskrivning. Samma blankett används vid förskrivning av alla läkemedel, även särskilda läkemedel. De tidigare receptblanketterna fick användas till och med 30 april 2021. Förskrivning på gamla receptblanketter före 30 april 2021 är giltiga hela receptets giltighetstid.

    Särskilda receptblanketter har därmed utgått och ersatts helt av den nya blanketten. Strålfors trycker endast nya receptblanketter vid beställning. Gamla hjälpmedelskort och livsmedelsanvisningar är giltiga även efter 30 april 2021 och behöver inte beställas på nytt.

    Telefonrecept kan fortfarande användas, men enbart undantagsvis i brådskande fall. Giltighetstiden är förkortad till 14 dagar. Faxöverföring är inte längre tillåtet.

    På sikt kommer elektroniska recept vara huvudregel, även vid förskrivning utanför ordinarie arbetsplats. Ett kostnadsfritt, webb-baserat verktyg för elektronisk förskrivning, tillgängligt för alla förskrivare, kommer tas fram av eHälsomyndigheten. Datum för införande av ny huvudregel är ännu inte bestämt, men planeras att införas under 2022. Pappersrecept kommer därefter enbart fungera som reservrutin. Det finns också andra webblösningar och applikationer som kan användas redan idag för att förskriva elektroniskt, men där förskrivaren själv står för eventuell licenskostnad.

    Utfärdande av recept får göras på receptblankett i följande undantagsfall:

    • Teknisk störning som omöjliggör eletronisk förskrivning
    • Receptet är avsett att hämtas ut i annat EES-land
    • Patienten har särskilda skyddsbehov
    • Annat särskilt skäl

    Att inte ha tillgång till elektroniskt förskrivningsverktyg är inte "annat särskilt skäl".

    Från och med maj 2021 ska apoteken omvandla inlämnade pappersrecept till elektroniska recept. De får inte heller överföra elektroniska recept till pappersrecept.

    • Arbetsplatskod och förskrivarkod

      Arbetsplatskod och förskrivarkod är obligatoriska

      Alla recept på läkemedel och teknisk sprit skall vara försedda med en giltig och maskinläsbar arbetsplatskod och förskrivarkod (se HSLF-FS 2019:32 ), vilket är varje förskrivares ansvar att tillse Om receptet saknar förskrivarkod är receptet ogiltigt och kan inte expedieras. Om receptet saknar arbetsplatskod kan patienten inte få ett förmånsläkemedel inom högkostnadsskyddet.

      Förskrivaren skall uppge yrke, namn och tjänsteställe i klartext.

      Under 2022 blir elektroniska recept huvudregel, även vid förskrivning utanför ordinarie arbetsplats.

      Hur ser koden ut?

      Först kommer förskrivarkod, som alltid är exakt 7 siffror. Den påföljande arbetsplatskoden är i Region Kalmar län alltid sju siffror varav de två första är länskoden 08. Under streckkoden skall koderna anges i siffror.

      Arbetsplatskod även på hjälpmedelskort

      Även hjälpmedelskort skall vara försedda med arbetsplatskod och förskrivarkod och bör skickas elektroniskt.

      Om du inte känner till din personliga förskrivarkod

      Kontakta Socialstyrelsens enhet för behörighet och patientsäkerhet telefon 075-247 30 00 alternativt hosp@socialstyrelsen.se Enheten ansvarar för Socialstyrelsens register över hälso- och sjukvårdspersonal (HOSP).

      De som inte har svensk läkarlegitimation, liksom diabetessköterskor och stomisköterskor, har inte någon personlig förskrivarkod utan s.k. gruppkoder.

      Fritidsförskrivare

      I denna grupp ingår förskrivare som förskriver läkemedel utanför tjänsten samt pensionerade förskrivare och förskrivare utan anställning. En gemensam arbetsplatskod finns för detta ändamål. För att erhålla arbetsplatskoden för förskrivning måste förskrivaren vara folkbokförd i Kalmar län. Ansökan görs via lakemedel@regionkalmar.se

      Vid fritidsförskrivning gäller samma krav på journalföring och uppföljning av insatt behandling som vid förskrivning i annan verksamhet.

      Förskrivaren förutsätts ha god följsamhet till läkemedelskommitténs rekommendationer samt förskriva enligt vetenskap och beprövad erfarenhet.

      På sikt kommer elektroniska recept vara huvudregel, även vid förskrivning utanför ordinarie arbetsplats. Ett kostnadsfritt, webb-baserat verktyg för elektronisk förskrivning, tillgängligt för alla förskrivare, kommer tas fram av eHälsomyndigheten. Datum för införande av ny huvudregel är ännu inte bestämt, men planeras att införas under 2022. Pappersrecept kommer därefter enbart fungera som reservrutin. Det finns också andra webblösningar och applikationer som kan användas redan idag för att förskriva elektroniskt, men där förskrivaren själv står för eventuell licenskostnad. Att inte ha tillgång till elektroniskt förskrivningsverktyg är inte särskilt skäl för att inte förskriva elektroniskt.

      Vid frågor om pappersrecept, se "Beställning av recept, etiketter och hjälpmedelskort".

    • Beställning av recept, etiketter och hjälpmedelskort

      Beställningar görs av förskrivaren själv eller utsedd person på kliniken, från Strålfors tryckeri. Arbetsplatsen/förskrivaren/fritidsförskrivaren står för kostnaden.

      Följande kan beställas:

      • Receptblanketter med eller utan förtryckt arbetsplatskod. Recepten är i buntar om 100 stycken.
      • Streckkodsetiketter med valfritt tryck 90 styck/bunt. Streckkodsetiketter med endast förskrivarkod 320 styck/bunt.
      • Hjälpmedelskort med eller utan förtryckt arbetsplatskod. Recepten är i buntar om 100 stycken.

      Om blanketten ska ha förtryckt arbetsplatskod eller inte är upp till beställande enhet. Cosmic kan hantera utskrift av recept både på blanketter med eller utan förtryck.  

      Receptblanketter, etiketter och hjälpmedelskort beställs via beställningsblankett.

      För kostnader se prislista. Varje beställning medför även startkostnad , handläggningskostnad och fraktavgift.

      Kontaktuppgifter:
      Strålfors företagskundtjänst
      Öppettider: Helgfria vardagar 7.30-16.30.
      Telefon: 010-331 25 25
      E-post: customer.service@stralfors.se

      Kontaktperson inom Region Kalmar län:
      Christine Lokrantz
      Telefon: 0480-837 56

    • Beställning av förskrivarprofiler

      >> För beställning av förskrivarprofil se E-hälsomyndigheten

      Inloggning sker antingen via tjänstekortslegitimation (SITHS-kort) eller e-legitimation.

    • Nationella läkemedelslistan

      Nationella läkemedelslistan (NLL)

      Lagen om nationell läkemedelslista trädde i kraft den 1 maj i år. Registret NLL är en sammanslagning av det tidigare receptregistret och läkemedelsförteckningen (uthämtade läkemedel).

      Den största förändringen jämfört med i dag är att patienten kommer att kunna dela information om sina förskrivna och uthämtade läkemedel och andra varor (hjälpmedel och livsmedel till barn under 16 år) med vården, och inte bara med apotek.

      Detta innebär den nya nationella läkemedelslistan för dig som förskrivare:

      Spärrar och samtycken

      Lagen om nationell läkemedelslista medför nya regler för att få se förskrivnings- och uttagsinformation. Regleringen är till för att skydda patientens integritet, då man inte kan välja bort att ens recept registreras i NLL. I praktiken innebär regleringen:

      • I "Läkemedelskollen", som ger patienten åtkomst till sin förskrivnings- och uttagsinformation, kan patienten spärra information om en eller flera förskrivningar för vården. Spärrarna slår igenom i "Förskrivningskollen" samt för uthämtade läkemedel i Pascal och Nationell patientöversikt (NPÖ).

      Spärrarna slår inte igenom i Cosmics läkemedelslista - det är en annan typ av spärrar som sätts där.

      • Samtyckeshanteringen har förändrats och innebär att man inledningsvis behöver patientens samtycke varje gång man vill ta del av förskrivnings- och uttagsinformation i NLL. I praktiken innebär detta att patientens samtycke krävs varje gång man vill se: 

      • Uthämtade läkemedel i Pascal (gäller inte dosanslutna patienter).
      • Uthämtade läkemedel i NPÖ.
      • Förskrivnings- och uttagsinformation i "Förskrivningskollen".

      I Cosmic gäller samma regler för samtycke som tidigare då journalinformation inte omfattas av samma lag som informationen i NLL.

      Förskrivningskollen

      Den som är förskrivare, sjuksköterska utan förskrivningsrätt, dietist eller farmaceut i vården kan via inloggning med SITHS-kort och efter patientens samtycke, titta i listan över förskrivningar och uthämtade läkemedel i NLL. Nuvarande funktionalitet:

      • "Förskrivningskollen" kan inte användas för förskrivning utan enbart för att se information.
      • Förskrivare kan även spärra information för unga patienters (0–18 år) vårdnadshavare via "Förskrivningskollen", samt häva sådana spärrar.

      I Cosmic ser du samma information om förskrivningar och läkemedel som tidigare.

      Fortsatt införande av fler tjänster från E-hälsomyndigheten kommer att ske under hösten 2021.

      Lagen om Nationell läkemedelslista innebär att alla journalsystem i Sverige ska integreras med NLL-funktioner för att kunna hantera förskrivningar senast den 1 maj 2023. Då ska det vara möjligt att hämta information om patientens förskrivningar i NLL, och hantera dem i eget system.

      Mer information och utbildningar

      https://www.ehalsomyndigheten.se/tjanster/yrkesverksam/nationella-lakemedelslistan/

      https://nll-utbildning.ehalsomyndigheten.se/

      Till Förskrivningskollen

      Till Läkemedelskollen

      Förändringar i Läkemedelsverkets regelverk för förskrivning

      För att så mycket information som möjligt om en patients förskrivningar ska finnas samlade i NLL har lagen om Nationell läkemedelslista även inneburit en anpassning av receptföreskrifterna.

      Förändringar i regelverket som trädde i kraft den 1 maj 2021:

      • Apotek slutar överföra elektroniska recept till pappersrecept.
      • Krav på apotek att överföra pappersrecept till elektroniska recept.
      • Krav på att använda de nya receptblanketterna i de fall förskrivning ändå sker på pappersrecept.

      Strålfors trycker endast nya receptblanketter vid beställning. Gamla hjälpmedelskort och livsmedelsanvisningar är giltiga även efter 30 april 2021 och behöver inte beställas på nytt.

      Elektronisk förskrivning som huvudregel är en ytterligare en förändring som kommer att införas. Datum för införande är ännu inte bestämt. När kravet på elektronisk förskrivning träder i kraft kommer pappersrecept enbart att fungera som reservrutin.

      Mer information om ändringarna finns att läsa på Läkemedelsverket.

      Bakgrund Nationella läkemedelslistan

      På uppdrag av regeringen har eHälsomyndigheten (eHM) tagit fram registret Nationella läkemedelslistan.

      Lagen om nationell läkemedelslista trädde i kraft den 1 maj i år. Registret NLL är en sammanslagning av det tidigare receptregistret och läkemedelsförteckningen (uthämtade läkemedel).

      Den största förändringen jämfört med i dag är att patienten kommer att kunna dela information om sina förskrivna och uthämtade läkemedel och andra varor (hjälpmedel och livsmedel till barn under 16 år) med vården, och inte bara med apotek. Registret innehåller dock ingen information om läkemedel som ges direkt i vården (rekvisitionsläkemedel).

      Tanken med NLL är att det ska vara en rikstäckande informationskälla och ett gemensamt register mellan vård och apotek. Samma information ska vara tillgänglig oavsett var i landet förskrivningen är gjord, eller på vilket av landets apotek förskrivningen expedierats.

      NLL är till en början endast tillgänglig för vården via eHMs webbtjänst "Förskrivningskollen". Senast den 1 maj 2023 ska samtliga journalsystem ha kopplas mot NLL.

  • Regionsubventioner

    Förutom läkemedelsförmånen har Region Kalmar län fastställt följande rutiner för subvention:

    Regionen betalar inte för produkter som inte uppfyller kraven i dessa dokument.

  • Samverkansregler vård och industri

    Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har tillsammans med industrin tagit fram gemensamma förhållningsregler mellan vårdpersonal och industri. Regionens medarbetare förväntas följa dessa riktlinjer.

    Reglerna kan ni hitta på följande hemsida: 
    Samverkansregler för vård och industri 

    SKR har även tagit fram en e-utbildning som informerar om reglerna. Utbildningen tar ca 10-15 minuter att genomföra och finns på följande hemsida: E-utbildning samverkansregler

Kontakt

  • Läkemedelskommitténs organisation

    Läkemedelskommitténs arbete består i att verka för en säker, rationell och kostnadseffektiv farmakoterapi. Som hjälpmedel utarbetas terapirekommendationer och läkemedelsrekommendationer. Dessutom ska information spridas bl.a genom utbildningar och trycksaker samt denna webbplats.

    Läkemedelskommitténs organisation

    Läkemedelskommittén är utsedd av regionstyrelsen och är Region Kalmar läns expertorgan i alla frågor som rör läkemedel.

    Kommitténs arbete består i att verka för en säker, rationell och kostnadseffektiv farmakoterapi.

    Enligt lag från 970101 skall det inom varje sjukvårdshuvudmannaområde finnas minst en läkemedelskommitté.

    Läkemedelskommittén är direkt underställd regionstyrelsen. Den ska verka för en medicinskt rationell, säker, enhetlig och hälsoekonomisk läkemedelsanvändning och läkemedelshantering inom öppen och sluten vård.

    Läkemedelskommittén ska ha en rekommenderande och rådgivande funktion men ändå besitta en sådan pondus att förskrivare och andra berörda rättar sig efter vad kommittén rekommenderar och föreslår. Kommitténs arbete bygger på en förtroendefull samverkan med förskrivare och ledning i sjukvården.

    Regler

    Reglemente (pdf)

    Etikregler (pdf)

    Processdirektiv (pdf)

    Läkemedelskommitténs protokoll

    • Terapigrupper

      Terapigrupperna är tillsatta med representanter från både öppen och sluten vård samt apotekarkompetens och med geografisk spridning över länet.

      Terapigrupperna har sett över läkemedelsrekommendationerna inom respektive område. De arbetar också med att se över vilka vårdprogram som finns och vid behov utarbeta nya sådana. Dessa finnas tillgängliga på landstingets hemsida efterhand som material färdigställs.

      Terapigrupper, sammansättning

      Astma, KOL/Allergi
      Olof Torstensson, ordförande, Gripen HC
      Kerstin Björkman-Lundberg, Läkemedelssektionen, sekreterare
      Maria Lingström, barn klin, Kalmar
      Niels Hornstra, med klin, Kalmar
      Karolina Forssén, med klin, Kalmar
      Linda Axelsson, med klin, Västervik
      Anna Raaegaard, Stensö HC
      Stina Idermark, Mörbylånga HC

      Demens, läkemedel och äldre
      Anders Haglund, GR-klin, Kalmar, ordförande
      Erik Stomrud, specialist/ST-läkare, Emmaboda HC
      Tobias Damgaard, Läkemedelssektionen, sekreterare
      Åsa Rehn-Johansson, GR-klin, Västervik
      Monica Svannäs, GR-klin, Kalmar
      Karin Mathold, GK-klin, Kalmar
      Marie Arvidsson, Vimmerby HC

      Diabetes
      Herbert Król, med klin, Länssjukhuset i Kalmar, ordförande
      Petra Wintermeier, Vimmerby HC
      Therese Johansson, Läkemedelssektionen,sekreterare
      Thomas Neumark, Samordning Hälso- och sjukvård
      Ann-Sofie Nilsson Neumark, Mönsterås HC
      Ed Blaauwwiekel, medicinkliniken, Kalmar

      Endokrinologi
      Pär Wanby, med klin, Länssjukhuset i Kalmar, ordförande
      Ola Nordqvist, Läkemedelssektionen, sekreterare

      Gynekologi
      Lisa Lindholm Jansson, kvinnokliniken, Västerviks sjukhus, ordförande
      Therese Johansson, Läkemedelssektionen, sekreterare
      Sofia Olsson, kvinnokliniken, Länssjukhuset i Kalmar
      Kerstin Steensland, MHV Kalmar
      Therése Gran Holgersson, MHV Oskarshamn

      Hjärta-kärl
      Henrik Joborn, med klin, Västervik, ordförande
      Malin Johansson Östbring, Läkemedelssektionen, sekreterare
      Burkard von Wangenheim, med klin, Kalmar
      Maria Ernfridsson, St Trädgårdsgatans HC, Västervik
      Sadegh Dolatabadi, med klin, Oskarshamn

      Hud
      Maria Yngvesson, hudmottagningen, Kalmar, ordförande
      Emma Hamrin, Läkemedelssektionen, sekreterare
      Lina Niklasson, hudmottagningen Västervik
      Kamil Uminski, St Trädgårdsgatans HC, Västervik

      Infektion
      Per-Åke Jarnheimer Olsson, Hygienöverläkare, Smittskydd och Vårdhygien, ordförande Strama
      Ola Nordqvist, Apotekare, samordnare Strama, sekreterare
      Thomas Neumark, Distriktsläkare, Strama
      Thomas Hellborg, Specialistläkare, Infektionskliniken
      Thomas Schön, Överläkare, Klinisk mikrobiologi och vårdhygien
      Lisa Labbé Sandelin, Överläkare, Smittskydd och Vårdhygien, smittskyddsläkare

      Mage - tarm
      Per Källén, med klin, Länssjukhuset i Kalmar, ordförande
      Simat Taufeeq Ghanni, Läkemedelssektionen, sekreterare
      Ernesto von Greiff, ST-läkare, medicinkliniken, Västervik
      Peter Larsson, Esplanadens hälsocentral

      Neurologi
      Naemi Regen, Läkemedelssektionen, sekreterare

      Osteoporos
      Fredrik Grimvall, med klin, Västervik, ordförande
      Pär Wanby, med klin, Kalmar
      Ola Nordqvist, Läkemedelssektionen, sekreterare
      Karin Mathold, geriatriker, Lindsdals HC
      Rebecca Nobin, ortopedkliniken, Kalmar
      Måns Aldman, ortopedkliniken, Kalmar
      Yusaima Törnvall, ger klin, Kalmar
      Sara Axelsson, klinisk fysiologi, LSK, Kalmar
      Helena Bäckström, distriktsläkare, St Trädgårdsgatan, Västervik
      Ed Blaauwwiekel, medicinkliniken, Kalmar
      Pascal Quaedvlieg, distriktsläkare, Cityläkarna Oskarshamn
      Johan Segerbank Bremberg, rad klin, Västervik

      Psykiatri
      Arvid Lissel, ST-läkare, vuxenpsykiatri, Kalmar, ordförande
      Naemi Regen, apotekare, Läkemedelssektionen, sekreterare
      Mirjam Mohlin, överläkare, vuxenpsykiatri, Kalmar
      Erik Lexne, dist läk, Färjestaden HC
      Vencel Katona, ST-läkare, vuxenpsykiatri, Västervik

      Smärta
      Kamil Uminski, St Trädgårdsgatans HC, Västervik
      Branka Brzakovic, Läkemedelssektionen, Kalmar, sekreterare
      Ulrike Fleischer, geriatriska kliniken, Kalmar
      Olof Rubin, smärtenheten, Västervik
      Anna Michaëlsson, medicinkliniken, Västervik (kontaktperson)

      Tandvård
      Anders Ottoson, Oral kirurgi, Västervik
      Jette Lehrmann Madsen, Central administration (Folktandvårdens kansli), Kalmar
      Marie Svensson, Övertandläkare, sjukhustandvården LSK, Kalmar
      Tagrid Alihodzic, Läkemedelssektionen, sekreterare

      Urologi
      Hendrik Bamberg, kir klin, Västervik, ordförande
      Therese Johansson, Läkemedelssektionen, sekreterare

      Ögon
      Raneen Khudair, ögonkliniken, Länssjukhuset i Kalmar (kontaktperson)
      Emma Hamrin, Läkemedelssektionen, sekreterare

      Öron, näsa och hals
      Anna Parke, öronkliniken, Länssjukhuset i Kalmar, (kontaktperson)
      Tagrid Alihodzic, Läkemedelssektionen,sekreterare

    • Ledamöter i Läkemedelskommittén
      • Karin Mathold, geriatriker, ordförande
      • Tobias Damgaard, apotekare, sekreterare, Regionhuset
      • Henrik Joborn, överläkare, Esplanadens hälsocentral, Västervik
      • Kerstin Björkman-Lundberg, apotekare, Västerviks sjukhus
      • Malin Lydén, ST-läkare, medicinkliniken, Länssjukhuset i Kalmar
      • Mathias Landerdahl, apotekare, läkemedelschef
      • Thomas Neumark, distriktsläkare, Regionhuset
      • Emma Hamrin (adj), apotekare, Länssjukhuset i Kalmar
      • Therese Johansson (adj), apotekare, Regionhuset
      • Susann Lagergren Ring (adj), receptarie, Regionhuset
      • Ann-Britt Christensen (adj), MAS, Emmaboda/Nybro kommun
      • Ola Nordqvist (adj), apotekare, Regionhuset
    • Reglemente Läkemedelskommittén

      1 §
      Region Kalmar läns läkemedelskommitté ska i enlighet med lagen om läkemedelskommittéer verka för en medicinskt rationell, säker och hälsoekonomisk läkemedelsanvändning inom öppen- och slutenvård, grundad på vetenskap och beprövad erfarenhet.

      2 §
      Läkemedelskommitténs uppdrag är att bevaka och vara regionens expertfunktion för läkemedelsområdet i Region Kalmar län. Den ska utfärda rekommendationer för läkemedelsanvändning inom Region Kalmar län samt ta fram evidensbaserade terapirekommendationer till berörd hälso- och sjukvårdspersonal och bistå i implementering och uppföljning av dessa.

      Läkemedelskommittén arbetar nära regionens Läkemedelssektion.

      Läkemedelskommittén samverkar inom sitt verksamhetsområde med regionens hälso- och sjukvårdande verksamheter (inklusive Diagnostiskt centrum och Folktandvården), IT-organisation, ekonomifunktioner, beslutsfattare och rådgivande grupperingar. Läkemedelskommittén bistår vid framtagande av strategiska dokument och övriga rekommendationer, samt vid behov med implementering och uppföljning av beslutade åtgärder. Läkemedelskommittén ska, om behov finns, erbjuda utbildningsinsatser till hälso- och sjukvårdspersonal i Kalmar län. Läkemedelskommittén ska även fungera som remissinstans eller expertorgan i nationella, sjukvårdsregionala och lokala läkemedelsfrågor.

      Läkemedelskommittén samverkar med berörda myndigheter, samt med läkemedelskommittéer och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) både nationellt och sjukvårdsregionalt. Läkemedelskommittén är en del av regionens strategi för kunskapsstyrning. Läkemedelskommittén samverkar även, tillsammans med Läkemedelssektionen, med regionens kommuner och apotek i gemensamma läkemedelsfrågor.

      Läkemedelskommittén inhämtar kunskap om och informerar om nya rön, brister eller behov inom läkemedelsområdet till dem det berör. Kommittén involveras även i de frågor i regionen som berör verksamhetsområdet enligt 1 §.

      Läkemedelskommittén kan sätta upp och följa upp regionövergripande mål inom sitt verksamhetsområde enligt 1 §.

      Läkemedelskommittén fastställer kostnadsansvaret för läkemedel inom regionen tillsammans med läkemedelschef.

      3 §
      Läkemedelskommittén finns organisatoriskt inom regionstaben, fristående från linjeorganisationen.

      4 §
      Regiondirektören utser ordförande till läkemedelskommittén. Mandattiden för uppdraget är tills vidare, eller enligt överenskommelse. Ordföranden utser i sin tur övriga representanter i läkemedelskommittén.

      Ledamot i läkemedelskommittén som är anställd vid Region Kalmar län har rätt att avsätta tid för läkemedelskommittéarbete inom ordinarie arbetstid. Vid särskilda uppdrag till ledamot beslutade av läkemedelskommittén utgår vid behov ersättning till den enhet där ledamoten arbetar. Ersättningen utgår efter nedlagd tid och ledamotens aktuella lön plus sociala avgifter samt avgift för regiongemensamma kostnader.

      5 §
      Läkemedelskommittén ska sammanträda minst fyra gånger per år på tid och plats som ordföranden bestämmer.

      Vid sammanträdena ska protokoll föras. Justerade protokoll arkiveras hos kanslienheten och presenteras digitalt på läkemedelskommitténs hemsida.

      I övrigt bestämmer läkemedelskommittén själv sina arbetsformer.

      7 §
      Läkemedelskommittén kan utse lokala läkemedelsråd, expertgrupper eller andra grupper. Deras arbetsformer bestäms av läkemedelskommittén. Ledamöter i läkemedelsråd och expertgrupper har rätt att avsätta tid för sitt arbete inom ordinarie arbetstid.

      Läkemedelskommittén kan knyta till sig konsulter och vid behov adjungera verksamhetsföreträdare.

      8 §
      Förvaltningslagens (2017:900) jävsregler enligt 6 kap 16–18 §§ ska gälla för kommitténs ledamöter. Jävsdeklaration från Läkemedelskommitténs ledamöter bedöms av ordförande. Ordförandens jävsdeklaration bedöms av planeringsdirektör.

      Om ledamot åtagit sig uppdrag åt läkemedelsindustrin eller andra intressenter ska detta skriftligen meddelas läkemedelskommitténs ordförande. Deltar ledamot i aktivitet som på något sätt stöds av läkemedelsindustrin eller övriga uppdrag med anknytning till läkemedelskommitténs uppdrag, är ledamoten själv skyldig att beakta gällande jävsregler.

      9 §
      Reglementet och eventuella ändringar av detsamma fastställs av regionstyrelsen.

      10 §
      Detta reglemente gäller fr o m 2021–06-15 och tills vidare.

  • Kontakt

    Kontakt Läkemedelskommittén

    Läkemedelskommittén
    Region Kalmar län
    Telefon 0480-840 46

    Kontakt Läkemedelssektionen

    Läkemedelssektionen 
    Region Kalmar län
    Telefon 0480-847 26
    (vardagar 08:00-16:00)