Patientnämnden
Patientnämnden är en fristående och opartisk instans vars uppgift är att stödja och hjälpa patienter som har synpunkter på vården.
Patientnämndens sju ledamöter sammanträder fem gånger per år. Vid sammanträdet redovisar nämndens handläggare aktuella ärenden. Patientnämndens ledamöter och handläggare har tystnadsplikt.
Du kan vända dig till patientnämndens kansli med frågor, synpunkter och klagomål. Nämnden gör inga medicinska bedömningar och kan inte vidta några disciplinära åtgärder utan fungerar som en förmedlande länk mellan patient och vårdpersonal.
Patientnämndens ledamöter
Magnus Danlid (C) ordförande,
Madeleine Rosenqvist (KD) vice ordförande
Övriga ledamöter i patientnämnden hittar du här.
Lämna synpunkter på vården
Om du vill klaga eller lämna synpunkter på vård som du eller en närstående har fått, ska du i första hand vända dig till den verksamhet eller mottagning som du varit hos eller till patientnämnden.
Kontaktuppgifter till samtliga vårdenheter i Kalmar län finns på 1177.se.
Du kan också lämna klagomål eller synpunkter via e-tjänsterna på 1177.se.
Patientnämndens kansli
Telefon
0480-841 65Besöksadress
Strömgatan 13
Kalmar
E-post
Skicka e-postPostadress
Patientnämnden
Region Kalmar län
Box 601
391 26 Kalmar
Telefontider
Måndag 13.00-16.00
Tisdag 08.30-12.00, 13:00-16:00
Onsdag 08.30-12.00, 13:00-16:00
Fredag 08.30-12.00
Observera att e-posten inte är skyddad, lämna därför inte personuppgifter i e-post. Du kan också lämna klagomål eller synpunkter via e-tjänsterna på 1177.se.
Patientnämndens rapporter
Öppna alla mappar Stäng alla mappar- Nationella rapporter
-
Regionala rapporter
- 2017
-
2018
- Rapport om intyg (pdf, 450 kb) Patienter och närstående vittnar om problem med framförallt intyg för sjukskrivning och de konsekvenser det har medfört för den enskilde. Patientnämnden har därför gjort en analys av inkomna ärenden gällande intyg som avser perioden 2016-01-01 till 2018-08-31.
- Rapport om patientjournalen (pdf, 503 kb) Antalet synpunkter till patientnämnden där patienter har läst sin journal och upptäckt felaktigheter har ökat. Patientnämnden har därför gjort en analys av inkomna ärenden gällande journaler som avser perioden 2017-01-01 till 2018-04-18.
- Patientnämndens verksamhetsberättelse för 2018 (pdf, 2 mb)
-
2019
- Patientnämndens verksamhetsberättelse 2019 (pdf, 2 mb)
- Rapport "Den äldre patienten inom somatisk slutenvård" (pdf, 487 kb) Patientnämnden beslutade att undersöka inkomna synpunkter som handlar om äldre patienter, från 80 år och uppåt, inom den somatiska slutenvården i region Kalmar län. Inkomna ärenden vittnar om att många äldre och deras närstående upplever att de får en sämre vård och ibland till och med nekas utredning och behandling för att de uppnått en viss ålder. Närstående efterfrågar extra omsorg och hänsyn av de äldre.
- Barnärenden (pdf, 588 kb) Inventerade barnärenden visar att föräldrar och närstående efterfrågar information och delaktighet, vill bli lyssnade till och att deras reflektioner och upplevelser tas till vara. Patientnämnden har gjort en analys av inkomna ärenden som avser perioden 2016-01-01 till 2019-03-26.
-
2020
- Rapport vårdens åtgärd (pdf, 369 kb)
- Patientnämndens verksamhetsberättelse 2020 (pdf, 1 mb)
- Rapport långvarig smärta (pdf, 460 kb) Analys av inkomna synpunkter som rör patienter med långvarig smärta så att erfarenheterna kan tas tillvara och bidra till utveckling av kvalitet och patientsäkerhet i Region Kalmar län.
-
2021
- Patientnämndens verksamhetsberättelse 2021 (pdf, 2 mb)
- Patientnämndens rapport om intyg (pdf, 1 mb)
- Rapport om primärvården (pdf, 2 mb) Syftet med rapporten är att analysera och presentera synpunkter som inkommit gällande primärvården i Kalmar län under 2020, utifrån statistik och innehåll.
- Rapport klagomål relaterade till covid-19 (pdf, 303 kb) En analys av klagomål inkomna till patientnämnden Kalmar län under 2020.
- 2022
- 2023