Person som slår in numret på en mobiltelefon.
Pressmeddelande 2019-06-24

Dygnet-runt-tjänst på hälsocentralerna

Region Kalmar län tar ännu ett steg för att öka tillgängligheten. Nu går det att ringa dygnet runt till hälsocentralerna och använda självservicetjänsterna.

Den främsta fördelen med förändringen är att det nu går att förnya recept, avboka tider och förnya diabetes- och inkontinenshjälpmedel även efter det att hälsocentralerna har stängt. Tidigare har de här funktionerna endast varit tillgängliga under dagtid då hälsocentralerna är öppna.

- Sedan ungefär fyra år tillbaka kan invånarna sköta sina ärenden när som helst på dygnet genom 1177:s e-tjänster, med den här förändringen i telefonin vill vi ge de invånarna som av olika skäl hellre nyttjar tjänsterna per telefon samma tillgång dygnet om. Det handlar om att skapa förutsättningar att själv välja hur man vill kontakta vården, säger Niklas Föghner, primärvårdsdirektör.

I samband med förändringen har också knappvalen förbättrats för att det ska bli enklare och spara tid både för invånarna och medarbetarna genom att minimera stegen i processen för att exempelvis förnya recept. Dessutom finns nu möjligheten att höra informationen på engelska på samtliga hälsocentraler.

Uppdaterad 24 juni 2019 Lämna synpunkter på innehållet