Unga kvinnor tittar på 1177.se i mobil och läsplatta.
Pressmeddelande 2019-04-02

Allt för hälsan på nya 1177.se

Nu är det lättare att få kvalitetssäkrade råd om sin hälsa och vård och nå e-tjänster, allt samlat på webbplatsen 1177 Vårdguiden.

1177.se har ett nytt utseende, är bättre anpassad för användning i mobiltelefon och uppfyller nya krav på tillgänglighet för olika funktionsnedsättningar.

Länets invånare använder 1177.se allt mer, bara i februari ökade besöken med 40 procent mot föregående år. Information och råd om hälsa samt e-tjänsterna har även ett starkt växande förtroende hos länsinvånarna, enligt senaste Hälso- och sjukvårdsbarometern.

- Vi hoppas att nya 1177.se gör det ännu enklare att få kvalitetssäkrad information och att nå e-tjänsterna, det ger både insyn och möjlighet till delaktighet kring sin egen hälsa och vård, säger Lina Isaksson, kommunikationsdirektör Region Kalmar län.

Innehållet på webbplatsen kvalitetssäkras och faktagranskas av en redaktion med olika medicinska experter. På sajten finns kontaktuppgifter till alla Sveriges mottagningar och det går att logga in på e-tjänsterna och till exempel förnya recept och läsa sin journal.

I fjol belönades 1177.se med utmärkelser för sitt begripliga språk av Språkrådet och som bästa webbplats i hälsokategorin av tidningen IDG. Nu har en rad förbättringar gjorts, där nytt utseende är en del. Innehållet är i stort sett vara samma som tidigare men med en ny design bättre anpassad till användning i mobiltelefon.

1177 Vårdguiden finns också som app. Via appens snabblänkar kan man nå populära funktioner direkt i mobilen, logga in och läsa sin journal och spara favoriter, till exempel mottagningar som man ofta besöker.

1177 Vårdguiden ägs gemensamt av Sveriges regioner i samverkan, där även webbplatserna Umo.se och Youmo.se ingår.

Läs mer

Relaterat på andra webbplatser

Uppdaterad 2 april 2019 Lämna synpunkter på innehållet