Hoppa till innehåll
Region Kalmar Läns Logotyp

Hitta på sidan

Hitta på sidan
David Tengver Molarin i verkstad

David Tengver Molarin, assistent, hjälpmedelscentralen

David är en av medarbetarna på hjälpmedelscentralen i Västervik som ser till att allt flyter på när det gäller beställningar av olika sorters hjälpmedel.

Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
– Vi är fyra assistenter på hjälpmedelsverksamheten, tre här i Västervik och en i Kalmar, som hjälps åt och fördelar uppgifterna mellan oss. Vi är som spindlar i nätet och sköter kontakten med förskrivarna och leverantörerna.

– Jag brukar ha hand om inkommande brev, mail och telefonsamtal. Det handlar ofta om att besvara frågor och lägga beställningar när det kommer manuella beskrivningar. Jag lägger in dem i systemet och senare under dagen lägger jag beställningarna, för att få till en smidig logistik och kunna sam-frakta. När beställningen är lagd, får vi ordererkännande, matar in det i systemet så att förskrivaren kan se när produkten kommer och i sin tur kan meddela patienten.

– När vi får produkterna till förrådet, så tar förrådspersonalen över, vid behov monterar de ihop produkterna och skickar sedan ut till rätt adress. När det är gjort kan vi hantera fakturan i ekonomisystemet Raindance.

Hur trivs du?
Jättebra! Det är kul att det man gör gynnar en patient i slutändan, det känns bra att kunna hjälpa till. Det är därför jag går till jobbet – för att jag vet att om jag fixar detta så får patienten hjälpmedlet i tid och får därmed en bättre vardag. Jag gillar känslan av att vara behövd och få hjälpa andra, även om min roll inte syns lika tydligt som de personerna som patienten möter i vården.

– Variationen i uppgifterna och att jag lär mig någonting varje dag är två andra anledningar att jag trivs. Det är roligt att jobba här, vi är ett bra team. Man vet inte riktigt vad som händer under dagen – man planerar för en sak men sedan kan det dyka upp annat.

Vilka egenskaper är bra att ha för att trivas i din roll?
– Man ska kunna ha många bollar i luften samtidigt och ha datorvana, men framför allt vara serviceminded. För man kanske inte kan lösa allting på det sättet beställaren hade velat, men då får man informera på ett trevligt sätt. Vi gör alla så gott vi kan, för patientens skull.

– Jag har tidigare jobbat på förrådet här i Västervik och därefter på kundtjänst. I och med de erfarenheterna är jag van vid att bemöta människor och har kunskap om flödet. Det är en fördel att förstå hur det fungerar även i andra delar av kedjan.