Lina Nordin

Lina Nordin, chef på akutkliniken i Kalmar

Att se hur man kan dra nytta av varandras styrkor arbetsplatsen, höja varandra och bli ett bra team är saker som gör att Lina trivs i rollen som chef.

Vad jobbar du med?

- Jag är en av två chefer här på akutkliniken, egentligen ska vi vara tre men en har slutat så för tillfället är jag chef för 65 personer – undersköterskor, sjuksköterskor, sekreterare och servicevärdar.

Hur ser en vanlig dag på jobbet ut?

- Den börjar strax innan klockan sju med en träff med den har varit ledningsansvarig på natten och de team som ska jobba dagpasset. Vi går igenom nuläget på kliniken och kollar om alla medarbetare är på plats eller om vi behöver fylla någon sjuklucka. Vid halv nio har vi möte med alla avdelningschefer på sjukhuset där vi går igenom läget här och nu - har någon klinik det tuffare än någon annan? Hur kan vi nyttja vårdplatserna på bästa sätt så att patienterna får den bästa vården? Sedan fortsätter dagen med medarbetarmöten och dialoger av olika slag, just nu har jag många medarbetarsamtal. Jag har också ofta möten med ekonomi och HR. Dagarna går väldigt fort och ibland önskar jag att jag hade fler timmar per dygn.

Vad är det bästa med ditt jobb?

- Variationen - ingen dag är den andra lik! Jag tycker om möten med andra människor, både medarbetare, chefskollegor och patienter. Det är utmanande hela tiden och jag utvecklas varje dag. Det är också härligt att se medarbetarna utvecklas hela tiden.

Hur skulle du beskriva din arbetsplats?

- Väldigt intensiv och rolig. Det finns en massa härliga människor här med otroligt mycket kunskap. Vår verksamhet har prövats om och om igen under pandemin och det har satt sina spår. Många medarbetare är trötta och vi jobbar mycket med det just nu.

Vad var det som lockade dig med chefsrollen?

- Jag har alltid haft ett inre driv och jobbat som sjuksköterska och ledningsansvarig sjuksköterska innan jag blev chef 2018. Jag kände att jag ville göra lite mer för kliniken och för mina kollegor och vara med och påverka och utveckla vår enhet. Jag är intresserad av ledarskapsfunktionen, att se hur man kan dra nytta av varandras styrkor på en arbetsplats med olika personer, höja varandra och bli ett bra team.

Vilka egenskaper är bra för att trivas i din roll?

- Man måste vara otroligt stresstålig och flexibel eftersom man kastas mellan olika möten och händelser hela tiden. Det kommer ofta in sidopuckar som man måste ta innan man kommer dit man var på väg. Man behöver också ha en känsla för hur man möter olika människor och visa att man tar sig tid och ser alla medarbetare även om man är stressad.

Vilket stöd har du i ditt ledarskap?

- Framför allt min närmaste kollega, vi bollar och hjälper varandra varje dag. Vi kompletterar varandra väldigt bra i våra egenskaper. Jag har även stort stöd av verksamhetschef, HR och övriga chefskollegor. Jag hade också förmånen att gå Region Kalmar läns traineeprogram för framtida chefer, det var väldigt givande!