
Chef och ledarskap
Region Kalmar län har som mål att vara en av Sveriges bästa arbetsplatser. Som chef hos oss får du en betydelsefull roll i arbetet med att nå det målet.
Att vara chef
Region Kalmar läns värdegrund – öppet, engagerat, kunnigt – utgör basen för chef- och ledarskapet. Värdegrunden ger vägledning och riktning. Som chef hos oss får du ett uppdrag som är meningsfullt och utvecklande.
Tydligt chefskap
Chefen företräder Region Kalmar län och har ett helhetsansvar för sin verksamhet, ekonomi och medarbetare. Det innebär att sätta mål, planera, organisera, samordna och utvärdera arbetet. Chefen är också kulturbärare som driver utveckling och förbättring, involverar och skapar engagemang hos sina medarbetare.
Utvecklande ledarskap
Region Kalmar län arbetar utifrån den forskningsbaserade modellen Utvecklande ledarskap. Det utvecklande ledarskapet kännetecknas av att agera föredöme, visa personlig omtanke och att kunna inspirera och motivera sina medarbetare. Alla våra chefer utbildas i utvecklande ledarskap och får därigenom en gemensam plattform för att utöva sitt ledarskap.
Stöd till nya chefer
Som ny chef är det viktigt att få en bra start. Varje ny chef får en introduktion som ger kunskap om den egna arbetsplatsen och om regionen. Därutöver finns utbildningar och professionellt stöd inom de områden som chefen behöver ha kunskap inom för att kunna utföra sitt uppdrag på bästa sätt.
För Region Kalmar län är det viktigt att arbeta för ständig förnyelse inom chef- och ledarskapet och att inspirera unga medarbetare att intressera sig för chef- och ledarskap, till exempel genom traineeprogram.
Möt våra medarbetare
Adrian Borhani, klinikchef folktandvården
Personlig omtanke om medarbetarna är viktigt för Adrian. Lugn, tålamod och lyhördhet är egenskaper han har nytta av i sitt ledarskap. Läs hela intervjun

Foto: Mattias Johansson
Lina Nordin, chef akutkliniken i Kalmar
Att se hur man kan dra nytta av varandras styrkor på arbetsplatsen, höja varandra och bli ett bra team är saker som gör att Lina trivs i rollen som chef. Läs hela intervjun

Foto: Privat
Daniel Andersson Backenius, 1:a linjechef för kundtjänst -Serviceresor, Kalmar länstrafik
Daniel tycker att det är bra stämning på jobbet. "Vi möts öppet och det ger engagemang och därmed kunnighet genom att vi delar med oss", säger han. Läs hela intervjun

Foto: Faton Pasho
Marie Olander, chef för kundtjänst, teleservice, journalarkiv samt receptionen på regionhuset i Kalmar
Marie tycker att människorna hon jobbar med är det bästa med jobbet. Och att få bidra till att ge länets invånare en bra service. Läs hela intervjun här

Foto: Emil Roos
Vala Helgadottir Lindén
HR-strateg chef- och ledarskapsfrågor samt trainee
Skicka e-post 0480-840 15