Sök och hitta mottagningar
På webbplatsen 1177.se hittar du kontaktuppgifter till alla våra vårdmottagningar. Där finns även annan information du behöver om hälso- och sjukvård.
På 1177.se hittar du också information om din hälsa och råd om egenvård. Du kan läsa om sjukdomar, behandlingar, avgifter, regler och rättigheter. Behöver du telefonnummer, karta eller vägbeskrivning till ett mottagning eller hälsocentral väljer du hitta mottagning på 1177.se. Där kan du också hitta och jämföra vårdmottagningar och använda e-tjänster för att kontakta vården. Du kan även att ställa en anonym fråga och få ett personligt svar.
Om du istället ringer 1177 får du råd av en sjuksköterska eller hjälp vart du ska vända dig om du behöver vård. När hälsocentralen är stängd kan du söka vård på våra jourcentraler genom att ringa 1177 Vårdguiden på telefon. Numret fungerar i hela landet – dygnet runt, årets alla dagar.
Frågor och svar
Det finns många olika slags mottagningar där du kan söka vård beroende på vad du har för besvär eller behov. Om du vet mer om vilka olika mottagningar som finns blir det lättare för dig att söka vård där du får bäst hjälp.
Varje mottagning och avdelning har en egen webbsida med karta och vägbeskrivning.
Hitta mottagning/avdelning på 1177.se
Parkering
- För mottagningar som ligger utanför sjukhusen: Följ skyltningen för att hitta parkering.
- För att hitta parkeringar på våra sjukhus, se: Inför ditt besök – 1177.se
Du får oftast betala en avgift när du besöker vården. Hur mycket du får betala beror bland annat på vilket typ av vård du får. För vissa grupper är vården avgiftsfri. För dig som behöver mycket vård finns ett högkostnadsskydd.
Du kan betala ditt vårdbesök med e-faktura, autogiro eller månadsfaktura som skickas till din folkbokföringsadress. Mer information hittar du på 1177.se.
För matsedel, öppettider och övrig information om sjukhusrestaurangerna se:
När du kontaktar en vårdmottagning för att boka en tid görs alltid en bedömning av ditt vårdbehov och den du talar med avgör vilken vård som skall erbjudas och om du ska bokas in för ett besök.
Vårdgarantin anger hur länge du som längst ska behöva vänta på att komma i kontakt med vården och få vård som du behöver. Från och med att du erbjuds ett besök i vården ska det till exempel inte dröja mer än 7 dagar innan du får träffa en läkare på en vårdcentral eller 90 dagar för besök på en specialistmottagning, beroende på vad du har för behov. Det är alltid vårdens bedömning av ditt medicinska behov av vård som ligger till grund för vilken vård du får och hur fort du får vård.
Vill du veta vilka väntetider vi har till olika behandlingar eller operationer kan du antingen tala med din behandlare eller söka information på webbplatsen Väntetider i vården.
Om du vill klaga eller lämna synpunkter på vård som du eller en närstående har fått, ska du i första hand vända dig till den verksamhet eller mottagning som du varit hos eller till patientnämnden. Kontaktuppgifter till samtliga vårdenheter i Kalmar län finns på 1177.se.
Av hänsyn till patientsäkerheten kan vi inte ge medicinsk rådgivning eller besvara frågor som rör din eller dina närståendes hälsa via e-post. Du kan istället kommunicera med vården på ett säkert sätt genom att logga in i våra e-tjänster på 1177.se. Du kan även ringa till mottagningen.
Kontaktuppgifter till alla mottagningar och vårdenheter hittar du på 1177.se